Przyroda (licea i technika)

Dobra praktyka

Czy można skutecznie przewidywać trzęsienia ziemi?

Drukuj

Autor
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych
Krótki opis
Pomysł na lekcję oparty jest na historii z 2009 roku, kiedy w wyniku silnego trzęsienia ziemi we włoskim mieście zginęło ponad trzysta osób, a miasto zostało zniszczone. Włoscy prokuratorzy uznali, że winę za skutki tego trzęsienia ziemi ponoszą naukowcy, którzy nie ostrzegli ludności przed nadchodzącą katastrofą. Celem zajęć jest rozpoznanie przyczyn, dla których naukowcy często unikają prostych i kategorycznych stwierdzeń.
Przygotuj
  • Komputer z rzutnikiem i dostępem do Internetu; jeśli jest taka możliwość, a zajęcia trwają dwie godziny lekcyjne, można zorganizować je w sali informatycznej.
  • Interaktywną mapę sejsmiczną świata, dostępną między innymi na stronie:

               http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/ lub http://www.emsc-csem.org/#5w

  • Materiały prasowe:
    • „Świat nauki protestuje. Nie da się przewidzieć trzęsienia ziemi.”
    • „Włoska Abruzja bała się od dawna.”
    • „Sąd za trzęsienie ziemi.”
  • Załącznik 1. Mapa ryzyka sejsmicznego w Europie
  • Karty pracy w dwóch wersjach: A. i B.
Cele praktyki

Głównym celem zajęć jest określenie źródeł niepewności w nauce na przykładzie wyznaczania terminu, miejsca i siły trzęsienia ziemi oraz poznanie przyczyn,  z powodu  których naukowcy często unikają prostych i kategorycznych stwierdzeń.

Załączniki
Linki

Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego


"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl