Wiązka zadań
Zasolenie Bałtyku
Zadanie 1
Bałtyk jest przykładem morza, w którym żyją organizmy słodkowodne (w tym ryby: szczupaki, okonie, płocie). Świadczy to o jego słabym zasoleniu.
Uszereguj w ciągu przyczynowo-skutkowym poniższe informacje dotyczące jednej z przyczyn niskiego zasolenia Bałtyku. Wpisz właściwe litery w poniższym schemacie.
- Małe parowanie wywołane niskimi temperaturami.
- Małe zasolenie – od 30‰ w duńskich cieśninach do 3‰ w Zatoce Botnickiej.
- Umiarkowana szerokość geograficzna – większa część morza leży między 55° a 65° N.
- Niska średnia roczna temperatura wody związana z położeniem w średnich szerokościach.
Poprawna odpowiedź
C - D - A – B.
Wymaganie ogólne
2.2 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej)
Wymaganie szczegółowe
7.6. Regiony geograficzne Polski. Uczeń przedstawia główne cechy położenia oraz środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego.
Komentarz
Zadanie porusza zagadnienia wyróżnione w punkcie 7.6 podstawy programowej, zgodnie z którym „uczeń przedstawia główne cechy położenia oraz środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego”. Jednocześnie zadanie to sprawdza umiejętność identyfikowania relacji przyczynowo-skutkowych, przez co nawiązuje do punktu drugiego wymagań ogólnych. Zadanie jest opracowane w formie porządkowania ciągu przyczynowo-skutkowego. Ważne jest to, że uczeń nie ma podanego żadnego fragmentu ciągu, przez co można zbadać umiejętność odróżniania przyczyny od skutku. Zadania tego typu nie są dla uczniów łatwe. W podręcznikach, zeszytach ćwiczeń i innych materiałach, a także na egzaminie gimnazjalnym nie często spotyka się poprawnie skonstruowane zadania tego typu, stąd też umiejętność ta jest ćwiczona sporadycznie.
Aby dojść do prawidłowego rozwiązania, czyli opisu właściwego ciągu przyczynowo- skutkowego, uczeń powinien uważnie przeczytać wszystkie podane informacje. Zwrócenie szczególnej uwagi na wskazówki w opisach powinno pomóc uczniowi w prawidłowym ich uszeregowaniu. Sprawiają one, że zadanie rzeczywiście bardziej sprawdza umiejętność układania ciągu logicznego niż wiedzę o konkretnych zjawiskach. W informacji D pojawia się fragment: związana z położeniem w średnich szerokościach, co pozwala na umiejscowienie jej po informacji C o umiarkowanej szerokości geograficznej. Z kolei w informacji A fragment wywołane niskimi temperaturami, wyraźnie sugeruje umiejscowienie jej dopiero po informacji D dotyczącej temperatury wody. Do umiejscowienia pozostaje informacja B dotycząca małego zasolenia. O ile poprawne uzupełnienie pierwszych trzech miejsc w ciągu mogło stwarzać trudność, to uzupełnienie ostatniego miejsca powinno być dla uczniów sprawą oczywistą – w opisie Bałtyku jest wyraźna informacja o jego słabym zasoleniu.
Zadanie to jest dobre do pracy podczas lekcji – zarówno w czasie wprowadzania tematu zasolenia Morza Bałtyckiego, jak też jako powtórzenie na koniec działu czy przed egzaminem gimnazjalnym.
Zadanie 2
Dopływ wód oceanicznych do Bałtyku jest utrudniony, jednocześnie notuje się duży spływ wód rzecznych i opadowych do morza. W rezultacie ma ono dodatni bilans wodny, co oznacza, że wody bałtyckie stale odpływają do sąsiedniego Morza Północnego.
Na podstawie http://www.naszbaltyk.pl/hydrologia.html
Ryc. 1 Podział morfometryczny Morza Bałtyckiego.
http://www.naszbaltyk.pl/hydrologia.html
Ryc. 2 Profil zróżnicowania ukształtowania i zasolenia Bałtyku.
http://www.naszbaltyk.pl/cechy_morfometryczne.html
Korzystając z tekstu oraz załączonych ilustracji wskaż, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe:
Zdania | Prawda czy fałsz? |
1. Bałtyk jest morzem o niskim zasoleniu. | P / F |
2. Zasolenie powierzchniowe Morza Bałtyckiego maleje wraz z przesuwaniem się na zachód. | P / F |
3. Im dalej na północny-wschód, tym zasolenie Bałtyku jest mniejsze. | P / F |
4. Średnie zasolenie Morza Północnego jest większe niż średnie zasolenie Morza Bałtyckiego. | P / F |
Poprawna odpowiedź
1. Prawda., 2. Fałsz., 3. Prawda., 4. Prawda.
Wymaganie ogólne
1.2 Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej. Uczeń potrafi korzystać z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów i danych statystycznych i tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
Wymaganie szczegółowe
7.6. Regiony geograficzne Polski. Uczeń przedstawia główne cechy położenia oraz środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego.
Komentarz
Drugie zadanie z wiązki zadań dotyczących zasolenia Morza Bałtyckiego sprawdza u uczniów umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji geograficznej. Tym samym wpisuje się ono w pierwszy punkt wymagań ogólnych podstawy programowej. W zadaniu uczeń ma dokonać analizy tekstu źródłowego, mapy oraz profilu, a następnie wskazać, które z przytoczonych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe. Z tekstu źródłowego uczeń dowiaduje się o wymianie wód słodkich i słonych w Bałtyku, bilansie wodnym Morza Bałtyckiego oraz jego zasoleniu. Na mapie zaznaczony został podział morfometryczny Bałtyku oraz połączenie z Morzem Północnym przez cieśniny duńskie. Przekrój przez Bałtyk ma ukazać zróżnicowanie ukształtowania dna morskiego oraz zasolenia Bałtyku. Nieczęsto spotyka się zadania, w których uczeń ma jednocześnie dokonać analizy mapy i przekroju. Zadanie to może być dość trudne, ale jednocześnie ciekawe dla uczniów. Pokazuje ono, że nie tylko za pomocą mapy można ukazywać zróżnicowanie zasolenia morza czy jeziora. Można to zaprezentować także w inny sposób, np. na przekroju. Utrudnieniem zadania jest także brak oznaczeń kierunków świata na przekroju - aby odczytać informację o kierunkach świata, uczeń musi przenieść informację z przekroju na mapę.
W pierwszej części zadania uczeń ma wskazać, czy Bałtyk jest morzem o wysokim, czy niskim zasoleniu. Podpowiedzią jest tekst, w którym czytamy, że w Morzu Bałtyckim można znaleźć organizmy słodkowodne, takie jak szczupaki, okonie czy płocie. To sformułowanie umożliwia zidentyfikowanie Bałtyku jako morza o niskim zasoleniu. Średnie zasolenie oceanu światowego wynosi ok. 35‰, a zasolenia Morza Bałtyckiego wynosi od 30‰ w duńskich cieśninach do 3‰ w Zatoce Botnickiej.
Aby ocenić poprawność następnych stwierdzeń, uczeń musi dokonać analizy przekroju oraz mapy. Na podstawie przekroju może określić obszary Morza Bałtyckiego o wyższym i niższym zasoleniu, a na podstawie mapy określić kierunki, w których zmieniają się wartości zasolenia. W przypadku punktu drugiego sprawdzana jest zmiana wartości zasolenia powierzchniowego wraz z przesuwaniem się ze wschodu na zachód, a w punkcie trzecim – z południa na północ. Jeżeli zadanie to jest wykorzystywane podczas lekcji, można wytłumaczyć uczniom, z jakiego powodu właśnie w ten sposób rozkłada się zasolenie Morza Bałtyckiego. Należy wskazać na bliskość Morza Północnego, możliwość wymiany wód oraz dopływ wód słodkich. Ważne są też różnice w klimacie, a tym samym wartości temperatury powietrza oraz związane z nimi parowanie, ponieważ to one są przyczyną niskiego zasolenia Bałtyku.
W ostatniej części zadania uczeń ma określić, które morze posiada większe średnie zasolenie – Północne czy Bałtyckie. Pomocny w tym przypadku będzie profil oraz mapa, mimo że Morze Północne nie jest na niej podpisane. W tekście uczeń ma informacje o nazwie morza, które sąsiaduje z Bałtykiem, dzięki czemu nawet jeżeli nie pamięta, że to właśnie Morze Północne jest połączone z Bałtykiem, to taką informację może odnaleźć w treści zadania.
Ze względu na swoją złożoność jest to dobre zadanie powtórzeniowe lub do pracy na lekcji.
Oba zadania w wiązce sprawdzają wiedzę ucznia o Morzu Bałtyckim, ale głównie przez sprawdzanie umiejętności czytania źródeł informacji geograficznej oraz identyfikowania relacji przyczynowo-skutkowych. Warto je omówić w czasie lekcji, ponieważ są ciekawymi przykładami pracy ze źródłem. Mogą też dostarczyć uczniom nowych informacji z zakresu prezentacji danych (profil).
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl