Wiązka zadań
Droga
Zadanie
Maszyna, która miała stałe tempo pracy, asfaltowała drogę o długości 16 km i szerokości 8 m. W ciągu 3 tygodni maszyna ta wykonała `5/16` całej pracy. Oceń prawdziwość podanych niżej zdań (wpisz znak × w odpowiednie pola tabeli).
I. |
Przez 3 tygodnie maszyna położyła asfalt na odcinku 5 km. |
` ` `square` PRAWDA / `square` FAŁSZ |
II. |
Jeśli tempo prac nie zmieni się, asfaltowanie całej drogi zajmie prawie 10 tygodni. |
` ` `square` PRAWDA / `square` FAŁSZ |
Poprawna odpowiedź
P, P
Wymaganie ogólne
1. Wykorzystywanie i tworzenie informacji. Uczeń interpretuje i tworzy teksty o charakterze matematycznym, używa języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Zasadnicza trudność w tym zadaniu nie skupia się na sferze rachunkowej, choć obliczenia są nieodzowne, stąd II. wymaganie ogólne. Dane w zadaniu odnoszą się do wymiarów położonego asfaltu, czasu pracy maszyny oraz części wykonywanej pracy. Uczeń musi znaleźć związki pomiędzy tymi trzema grupami danych i je wykorzystać. Takie rozbicie danych skłania uczniów do właściwego interpretowania tekstów matematycznych, co doskonale koresponduje z I. wymaganiem ogólnym podstawy, czyli z wykorzystaniem i tworzeniem informacji.
Zadanie ma nadmiar danych. Warto zwrócić uczniom na to uwagę. Można im zaproponować postawienie takiego pytania, na odpowiedź którego trzeba będzie użyć niewykorzystanej dotąd danej.
Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl