Język polski

Dobra praktyka

Pani Ewelina i jej wizja dobroczynności - lekcja z "Dobrą panią"

Drukuj

Autor
Pracownia Języka Polskiego
Krótki opis
Lekcja literacka poświęcona analizie i interpretacji noweli Elizy Orzeszkowej "Dobra pani" w kontekście współczesnych reklam społecznych. Lekcja jest pierwszą z cyklu przeznaczonego na omawianie "Dobrej pani". Na zrealizowanie tematu przeznaczono dwie jednostki lekcyjne.
Przygotuj

Karty z reklamami społecznym, ewentualnie z pytaniami dla uczniów (w załączniku). Komputer z łączem internetowym, rzutnik multimedialny, głośniki. 

Cele praktyki

Kształtowanie pozytywnego nastawienia do lektury. Rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji tekstu prozatorskiego oraz plakatu. Zapoznanie z definicją i przykładami reklamy społecznej.

Treść

W załącznikach zaprezentowano scenariusz "Pani Ewelina i jej wizja dobroczynności" oraz potrzebne do przeprowadzenia dwóch jednostek lekcyjnych materiały dodatkowe: przykłady reklam społecznych, pytania do plakatów oraz fragmeny noweli "Dobra pani".

Potencjalne problemy

Zrealizowanie scenariusza w czasie dwóch jednostek lekcyjnych wymaga od nauczyciela dyscypliny czasowej oraz dobrego przygotowania zaplecza technicznego (rzutnik, pomoce, teksty dla uczniów).

Komentarz

Uczniowie we wstępnych działaniach poznają definicję i przykłady reklamy społecznej. Analizują autentyczne plakaty kampanii prowadzonych na rzecz dzieci. Przenoszą się w czasie, konfrontując współczesne sposoby pomagania z opisanymi w dziewiętnastowiecznej noweli Elizy Orzeszkowej "Dobra pani". Lektura fragmentów tekstu jest również wstępem do scharakteryzowania tytułowej bohaterki utworu.

Narzędzie powstało w trakcie badania "Dydaktyka literatury i języka polskiego gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej".

 

 

Załączniki
Linki

Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego


"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl