Wiązka zadań
Modraszek telejus
Zadanie
Modraszek telejus to motyl o interesującej biologii. Siedliskiem tego gatunku są wilgotne łąki z krwiściągiem lekarskim – rośliną, na której składa jaja i którą początkowo żywią się jego larwy. W kolejnym etapie rozwoju gąsienice modraszka muszą dostać się do gniazda mrówek z rodzaju wścieklica, w którym rozpoczynają drapieżny tryb życia. W niektórych krajach Europy modraszek telejus wyginął, a w innych uznany jest za zagrożony wyginięciem. W Unii Europejskiej został objęty ochroną obszarową sieci Natura 2000. W Polsce telejus jest objęty ścisłą ochroną gatunkową, ale zaliczany jest do gatunków o niskim zagrożeniu wyginięciem. Jedną z przyczyn zanikania tego gatunku jest intensywna gospodarka łąkowa.
Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących ochrony modraszka telejusa.
|
Stwierdzenia |
Prawda czy fałsz? |
1. |
Dla zachowania w Europie stanowisk modraszka telejusa konieczna jest ochrona łąk z krwiściągiem lekarskim. |
`square` Prawda / `square` Fałsz |
2. |
Jedną z przyczyn, dla których w Polsce chroni się siedliska modraszka telejusa, jest zagrożenie wyginięciem tego gatunku w innych krajach Europy. |
`square` Prawda / `square` Fałsz |
3. |
W Polsce należy podejmować działania w celu ochrony stanowisk modraszka telejusa, chociaż jest u nas gatunkiem o niskim zagrożeniu wyginięciem. |
`square` Prawda / `square` Fałsz |
Poprawna odpowiedź
1 – Prawda
2 – Prawda
3 – Prawda
Wymaganie ogólne
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Podstawowym celem tego zadania jest sprawdzenie, czy uczniowie rozumieją to, że ochrona przyrody powinna mieć charakter międzynarodowy i wielowymiarowy. Uczeń, kończąc edukację w zakresie biologii, powinien znać programy międzynarodowej ochrony przyrody i ich podstawowe założenia (przynajmniej te wymienione w podstawie programowej).
Ocena prawdziwości stwierdzenia pierwszego wymaga jedynie od ucznia uważnego przeczytania informacji do zadania, w której wskazano jako jedną z przyczyn zanikania modraszka – intensywną gospodarkę łąkową – wiersz ten sprawdza zatem umiejętność analizy tekstu. Istotny jest również fakt, iż larwy modraszków żywią się krwiściągiem lekarskim, co wskazuje na konieczność ochrony łąk, na których rośnie ten gatunek rośliny.
Dokonanie prawidłowej oceny stwierdzeń drugiego i trzeciego (dotyczących współpracy międzynarodowej w ochronie przyrody) powinno wynikać ze świadomości ucznia, iż tylko ścisła współpraca międzypaństwowa daje skuteczne efekty w ochronie zagrożonych gatunków. Nie jest tu konieczna znajomość założeń Dyrektywy Siedliskowej programu Natura 2000, lecz zrozumienie istoty współpracy państw unijnych w ochronie przyrody.
Zadanie ma raczej charakter kształcący i stanowi dobry materiał do pracy na lekcji. Można wykorzystać je jako sondę wprowadzającą do lekcji obejmującej taki zakres podstawy programowej, w którym uczeń uzasadnia konieczność międzynarodowej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom przyrody. Ponadto wszystkie podane stwierdzenia są prawdziwe. Dzięki takim zadaniom realizowanym w czasie lekcji można przyzwyczajać uczniów, że nie zawsze któryś z wariantów odpowiedzi musi wymagać wskazania „nie”.
Utwór powstał w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl