Wiązka zadań
Ciąg przyczynowo - skutkowy
Zadanie wraz z komentarzem pochodzi z publikacji:
Ostrowska B., Spalik K., red., 2010, Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofiii i Socjologii PAN.
Publikacja jest pokłosiem projektu badawczego finansowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz Europejski Fundusz Społeczny.
Zadanie
Siła oporu powietrza działająca na spadające ciało jest tym większa, im większa jest prędkość tego ciała.
Uszereguj podane niżej elementy w takiej kolejności, aby poprawnie opisywały ruch spadającego w powietrzu ciała. Każdy kolejny element powinien być skutkiem poprzedniego i jednocześnie przyczyną następnego.
I. Wzrost siły oporu powietrza
II. Ruch jednostajny
III. Ruch przyspieszony
IV. Równowaga sił działających na ciało
`square` `->` `square` `|->` `square` `|->` `square`
Poprawna odpowiedź
III, I, IV, II
Wymaganie ogólne
1 Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych.
Wymaganie szczegółowe
1.4. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki Newtona
1.7. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona
1.12. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń opisuje wpływ oporów ruchu na poruszające się ciała.
Komentarz
Zadanie sprawdza umiejętność dostrzegania ciągów przyczynowo-skutkowych. Wymaga znajomości podstawowej wiedzy dotyczącej zasad dynamiki Newtona oraz znajomości pojęć ruch przyspieszony i ruch jednostajny. Uczeń powinien zauważyć, że początkowy ruch przyspieszony ciała wiąże się ze wzrostem prędkości – co w połączeniu z podaną w treści zadania informacją oznacza, iż wartość siły oporu powietrza będzie stopniowo rosła. To zaś skutkuje zrównaniem w pewnej chwili siły oporu z niezmienną siłą ciężkości ciała. Następująca w wyniku tego równowaga sił prowadzi zgodnie z I zasadą dynamiki do ruchu jednostajnego.
Zadanie z pewnością nie należy do łatwych. Jednak pilotażowe badania odróżniania skutków od przyczyn wykazały, że o ile tylko tematyka zadania nie dotyczy elektryczności – uczniowie radzą sobie nienajgorzej. Zadania tego typu powinny pojawiać się zwłaszcza na lekcjach podsumowujących i powtórkowych, gdyż są dobrym sprawdzianem poziomu zrozumienia przez uczniów omówionych procesów i zależności.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl