Dobra praktyka
Geoportal jako źródło map do lekcji o własnym regionie
Komputery z dostępem do Internetu.
Utrwalenie umiejętności korzystania z map topograficznych w różnych skalach i o różnej szczegółowości.
- Na początku lekcji prosimy uczniów o otwarcie w przeglądarce internetowej witryny geoportalu i przejście do działu map topograficznych. Uczniowie zobaczą mapę całej Polski, a obok niej ramkę służącą do wyszukiwania obiektów geograficznych. Wpisujemy tam nazwę Wisła i dajemy polecenie Szukaj. Jako efekt wyszukiwania ukaże się lista obiektów a wśród nich rzeka Wisła i miasto Wisła. Prosimy uczniów aby w kilku zdaniach opisali położenie miasta Wisła:
- Nad jaką rzeką jest położone?
- Czy w Wiśle jest linia kolejowa, a jeśli tak to jak ją poprowadzono (wzdłuż doliny Wisły) i ile jest w mieście stacji kolejowych (5)?
- Z jakimi gminami sąsiaduje miasto Wisła? (aby to sprawdzić najlepiej wskazać zakładkę Widok i zmienić zawartość mapy, pozostawiając tylko jeden aktywny serwis – Państwowy Rejestr Granic),
- Jaka jest powierzchnia miasta? (należy użyć narzędzi do pomiaru powierzchni, prawidłowy wynik to 110 km2).
Drugim zadaniem jest przegląd treści wszystkich serwisów umieszczonych w oknie Zawartość mapy, szczególną uwagę należy zwrócić na skany map topograficznych oraz rzeźbę terenu pokazaną metodą cieniowania. Należy poprosić uczniów aby wyszukali optymalny sposób pokazania gór wokół Wisły (dobry efekt daje połączenie obrazu rzeźby terenu przedstawionego cieniowaniem ze skanami mapy topograficznej 1:10 000).
Po poznaniu możliwości geoportalu uczniowie mogą w podobny sposób opisać dowolny region Polski.
Często zmieniany interfejs, należy przed lekcją sprawdzić, czy odnajdziemy potrzebne ścieżki dostępu.
Mapy udostępnione na geoportalu przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii to zarówno aktualne mapy pochodzące z Bazy Danych Obiektów Topograficznych (BDOT) jak i starsze, wydane wcześniej drukiem, mapy topograficzne.
Lekcję o własnym regionie powinno się zilustrować możliwie szczegółowymi mapami topograficznymi, które dla wielu regionów Polski mogą być trudnodostępne. Geoportal można wykorzystać jako źródło i pokazać szczegółowe mapy w skalach: 1:10 000, 1:25 000 i 1:50 000. Uczniom należy przybliżyć zasady poruszania się po geoportalu, pokazać, jak wyświetlać dodatkowe informacje na mapach oraz jak przełączać się między różnymi typami prezentacji. Uczniom zainteresowanym geografią można polecić obejrzenie innych geoportali, np. geoportalu tatrzańskiego (http://www.geoportaltatry.pl/). Artykuł o geoportalu Pauliny i Wojciecha Pokojskich ukazał się w 2013 roku w styczniowym numerze Edukacji Przyrodniczej i Środowiskowej (http://ebis.ibe.edu.pl/numery/2013-1/ebis-2013-1-6.swf).
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl