Wiązka zadań
Seria potęg
Zadanie
1. Zapisz wyrażenie 5 · 83 + 3 · 83 w postaci potęgi o podstawie 8.
2. Zapisz wyrażenie 24 · 85 – 23 · 85 w postaci potęgi o podstawie 8.
3. Zapisz wyrażenie `(6^(8)*66-6^(8)*60)/(6^(-4)*20+6^(-4)*2^(4))` w postaci potęgi o podstawie 6.
4. Zapisz wyrażenie `(6^(-5)*10^(2)-6^(-5)*8^(2))/(3^(2)*6^(4)+3^(3)*6^(4)` w postaci potęgi o podstawie 6.
Poprawna odpowiedź
1. 84, 2. 86, 3. 611, 4. 6–9
Wymaganie ogólne
4. Użycie i tworzenie strategii. Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategię rozwiązania problemu.
Wymaganie szczegółowe
3.2 Potęgi. Uczeń zapisuje w postaci jednej potęgi: iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach, iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach oraz potęgę potęgi (przy wykładnikach naturalnych).
Komentarz
Samo obliczanie potęg jest dla ucznia słabego trudną umiejętnością. Umieszczenie ich w wyrażeniu arytmetycznym może sprawić, że problem stanie się nie do pokonania. Skutecznym sposobem wspomagającym ucznia jest w tej sytuacji wykonanie serii ćwiczeń o wzrastającym stopniu złożoności. Tak jest w przypadku zaproponowanej tu wiązki zadań. W razie potrzeby należałoby przed przystąpieniem do tych ćwiczeń przypomnieć, jak stosuje się prawo rozdzielności mnożenia względem dodawania.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl