Wiązka zadań
Lądolód w Polsce
Zadanie
Mapy przedstawiają pasowość rzeźby oraz maksymalne zasięgi trzech zlodowaceń na obszarze Polski.
Na podstawie informacji z map oceń, czy stwierdzenie jest prawdziwe czy fałszywe i znacz odpowiednio znakiem X.
Stwierdzenie | Prawda czy fałsz? |
1.Granica zasięgu najmłodszego zlodowacenia pokazanego na mapie pokrywa się z południową granicą pojezierzy. | `square` P / `square` F |
2.Okolice Bydgoszczy objęte były tylko dwoma zlodowaceniami. | `square` P / `square` F |
3.Głównym czynnikiem rzeźbotwórczym Bieszczadów był lodowiec górski. | `square` P / `square` F |
Poprawna odpowiedź
1 – Prawda, 2 – Fałsz, 3 – Fałsz,
Wymaganie ogólne
1 Wykorzystanie różnych źródeł informacji do analizy i prezentowania współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych.
Wymaganie szczegółowe
R.4.2 Sfery Ziemi – hydrosfera. Uczeń opisuje występowanie i zasoby wód w oceanach i na lądach (jeziora, rzeki, lodowce, wody podziemne)
Komentarz
W zadaniu sprawdzana jest umiejętność wykorzystania mapy jako źródła informacji geograficznej. Na podstawie dwóch map – pasowości rzeźby terenu Polski oraz zasięgu zlodowaceń na terenie Polski – uczeń ma określić, czy zamieszczone w tabeli zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
W pierwszej części zadania uczeń ma stwierdzić , czy granica najmłodszego zlodowacenia Polski, które zostało pokazane na mapie źródłowej, pokrywa się z południową granicą pojezierzy. W celu rozwiązania tego zagadnienia należy:
- przeanalizować mapę zlodowaceń w Polsce, przy czym należy pamiętać, że im młodsze zlodowacenie, tym jego południowa granica będzie bardziej przesunięta na północ;
- znaleźć południową granicę najmłodszego zlodowacenia oznaczonego na mapie, czyli zlodowacenia północnopolskiego;
- na mapie pasowości rzeźby terenu znaleźć południową granicę pasa pojezierzy;
- porównać przebieg obu granic – można zauważyć, że te dwie linie pokrywają się w dużej mierze.
Blisko 67% uczniów szkół ponadgimnazjalnych uczestniczących w badaniu poprawnie wskazało, że pierwsza część omawianego zadania jest prawdziwa.
W dalszej części zadania uczniowie mają określić liczbę zlodowaceń, które objęły okolice Bydgoszczy. Miasto zostało oznaczona na mapie zasięgu zlodowaceń w Polsce. Aby poprawnie wskazać liczbę zlodowaceń, które objęły wybrany obszar, należy pamiętać, że wraz z przesuwaniem się na północ Polski rośnie liczba zlodowaceń. Przykładowo, okolice Krakowa objęte zostały tylko jednym zlodowaceniem (południowopolskim), okolice Warszawy - dwoma (południowopolskim i środkowopolskim), a okolice Gdańska trzema zlodowaceniami (południowopolskim, środkowopolskim i północnopolskim). Po analizie mapy uczeń może zauważyć , że okolice Bydgoszczy objęte zostały trzema zlodowaceniami. Zatem drugie stwierdzenie jest fałszywe. W ten sposób odpowiedziało 79% uczniów.
W ostatniej części zadania uczeń ma wskazać, czy głównym czynnikiem rzeźbiącym teren w Bieszczadach był lodowiec górki. Na tereny Bieszczadów nie dotarł lądolód, co uczeń może zauważyć po analizie mapy zlodowaceń Polski. Jednak w czasie, kiedy prawie cały obszar Polski był zajęty przez lądolód skandynawski, w górach tworzyły się lokalne lodowce górskie. Nie było to możliwe jednak w każdych górach, konieczne były do tego specjalne warunki, m.in. odpowiednio niska temperatura powietrza i stałe dostawy opadu śniegu. W Bieszczadach e warunki nei występowały, dlatego też ostatnie stwierdzenie jest fałszywe. W ten sposób odpowiedziało 37% uczniów. Była to najwyraźniej najtrudniejsza część zadania, ponieważ wymagała nie tylko umiejętności analizy map, ale również znajomości zagadnienia zlodowacenia Polski i rozróżniania lądolodów od lodowców górskich.
Ponad 23% badanych udzieliło prawidłowych wskazań we wszystkich częściach zadania.
Omawiane zadanie warto wykorzystać podczas lekcji dotyczącej zlodowacenia Polski, szczególnie należy tu zwrócić uwagę na rozróżnianie pojęć lądolód i lodowiec górski. Zadanie może być też umieszczone w teście.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl