Wiązka zadań
Badanie szkodliwości telefonów
Zadanie
Większość telefonów komórkowych jest źródłem fal z zakresu od 400 do 2000 MHz. Ponieważ jest to zakres mikrofalowy, od samego początku pojawiło się podejrzenie, że „komórki” mogą wywoływać niepożądane zmiany w organizmie człowieka.
Poniżej został przedstawiony opis jednego z doświadczeń, które miało wykazać, czy telefony komórkowe są szkodliwe. Dopasuj podane niżej nazwy elementów doświadczenia do ich opisu w tabeli.
A. Próba kontrolna B. Problem badawczy
C. Wynik D. Wniosek E. Próba badawcza
Symbol elementu |
||
1 | Celem doświadczenia było sprawdzenie, czy używanie telefonów komórkowych miało wpływ na rozwój nowotworów układu nerwowego. |
`square` A, `square` B, `square` C `square` D, `square` E |
2 | W ramach projektu przebadano ponad 5 000 osób z 13 krajów świata chorych na nowotwory układu nerwowego. |
`square` A, `square` B, `square` C `square` D, `square` E |
3 | Przebadano także około 7000 osób zdrowych – dobranych pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania do osób chorych. |
`square` A, `square` B, `square` C `square` D, `square` E |
4 | Na podstawie ankiet nie zauważono różnicy w zachorowaniach na nowotwory układu nerwowego pomiędzy osobami używającymi komórek, a nie korzystającymi z nich. |
`square` A, `square` B, `square` C `square` D, `square` E |
5 | W opublikowanym raporcie nie stwierdzono, aby używanie telefonów komórkowych miało wpływ na rozwój nowotworów układu nerwowego. |
`square` A, `square` B, `square` C `square` D, `square` E |
Poprawna odpowiedź
1 B, 2 E, 3 A, 4 C, 5 D
Wymaganie ogólne
1 Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych.
4 Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy przeczytanych tekstów (w tym popularno-naukowych).
Wymaganie szczegółowe
8.1. Wymagania przekrojowe. Uczeń opisuje przebieg i wynik przeprowadzanego doświadczenia, wyjaśnia rolę użytych przyrządów, wykonuje schematyczny rysunek obrazujący układ doświadczalny
8.2. Wymagania przekrojowe. Uczeń wyodrębnia zjawisko z kontekstu, wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla wyniku doświadczenia
Komentarz
Zadanie dotyczy umiejętności kształconej znacznie częściej na lekcjach biologii niż fizyki, jednak w częściowo fizycznym kontekście. Absolwent gimnazjum powinien rozumieć, czym naukowe metody badań medycznych różnią się od luźnych sądów, opinii i przesądów. Powinien też rozumieć opisaną w zadaniu logikę procesu badawczego.
Analizując treść zadania można było pokusić się o przewidzenie wyników. I tak można się było spodziewać, że stosunkowo łatwo będzie uczniom wskazać problem badawczy, a także odróżnić próby od wniosków czy wyników. Natomiast odróżnienie wniosku z doświadczenia od jego wyniku jest już nieco trudniejsze, podobnie próby badawczej od kontrolnej.
Badanie przeprowadzone na absolwentach gimnazjum w pełni potwierdziło te obawy.
Problem badawczy poprawnie wskazało 75% badanych uczniów, natomiast wszystkie kolejne elementy niewiele więcej niż połowa uczniów.
Przyczynę widać po analizie wyborów. Punkt 2 jako próbę badawczą wskazało zaledwie 52% uczniów, ale aż 32% uznało ją za próbę kontrolną. Podobnie punkt 3 jako próbę kontrolną wskazało 52%, podczas gdy za próbę badawczą uznało ją 32% uczniów. Wniosek wydaje się dość oczywisty – 1/3 uczniów myli próbę kontrolną z próbą badawczą, bądź też w ogóle nie odróżnia tych pojęć.
Podobna sytuacja dotyczy punktów 4 i 5. Punkt 4 jako wynik doświadczenia wskazało 55% uczniów, ale aż 35% uznało go za wniosek, punkt 5 za wniosek uznało 58% uczniów, podczas gdy 35% zakwalifikowało go jako wynik doświadczenia.
Zatem tu również około 1/3 uczniów pomyliła wniosek z wynikiem.
Warto zauważyć, że w obu przypadkach (Punty 2 i 3 oraz punkty 4 i 5) obie grupy łącznie stanowiły około 90% populacji, zatem pozostałe dwie odpowiedzi wybierało łącznie zaledwie około 10% uczniów. Jest to wyraźny dowód na to, że uczniowie w badaniu w ogromnej większości nie wybierali odpowiedzi przypadkowo.
Co ciekawe obie grupy wyraźnie nie pokrywały się ze sobą – jedni uczniowie nie odróżniają wniosku od wyniku, inni próby badawczej od kontrolnej, gdyż łącznie całe zadanie poprawnie wykonało jedynie 23% uczniów, przy szansie na losowy sukces wynoszącej mniej niż 1%.
Zadanie można wykorzystać jako ilustrację do lekcji z kontekstem międzyprzedmiotowym, podkreślając specyfikę badań medycznych.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl