Fizyka

Wiązka zadań

Badanie szkodliwości telefonów

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Zadanie

Większość telefonów komórkowych jest źródłem fal z zakresu od 400 do 2000 MHz. Ponieważ jest to zakres mikrofalowy, od samego początku pojawiło się podejrzenie, że „komórki” mogą wywoływać niepożądane zmiany w organizmie człowieka.

Poniżej został przedstawiony opis jednego z doświadczeń, które miało wykazać, czy telefony komórkowe są szkodliwe. Dopasuj podane niżej nazwy elementów doświadczenia do ich opisu w tabeli.

A. Próba kontrolna                 B. Problem badawczy                        

C. Wynik              D. Wniosek             E. Próba badawcza

   

Symbol elementu 

1 Celem doświadczenia było sprawdzenie, czy używanie telefonów komórkowych miało wpływ na rozwój nowotworów układu nerwowego.

`square` A, `square` B, `square` C

`square` D, `square` E

2 W ramach projektu przebadano ponad 5 000 osób z 13 krajów świata chorych na nowotwory układu nerwowego.

`square` A, `square` B, `square` C

`square` D, `square` E

3 Przebadano także około 7000 osób zdrowych – dobranych pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania do osób chorych.

`square` A, `square` B, `square` C

`square` D, `square` E

4 Na podstawie ankiet nie zauważono różnicy w zachorowaniach na nowotwory układu nerwowego pomiędzy osobami używającymi komórek, a nie korzystającymi z nich.

`square` A, `square` B, `square` C

`square` D, `square` E

5 W opublikowanym raporcie nie stwierdzono, aby używanie telefonów komórkowych miało wpływ na rozwój nowotworów układu nerwowego.

`square` A, `square` B, `square` C

`square` D, `square` E

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 B, 2 E, 3 A, 4 C, 5 D

Wymaganie ogólne

1 Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych.
4 Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy przeczytanych tekstów (w tym popularno-naukowych).

Wymaganie szczegółowe

8.1. Wymagania przekrojowe. Uczeń opisuje przebieg i wynik przeprowadzanego doświadczenia, wyjaśnia rolę użytych przyrządów, wykonuje schematyczny rysunek obrazujący układ doświadczalny
8.2. Wymagania przekrojowe. Uczeń wyodrębnia zjawisko z kontekstu, wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla wyniku doświadczenia

Komentarz

Zadanie dotyczy umiejętności kształconej znacznie częściej na lekcjach biologii niż fizyki, jednak w częściowo fizycznym kontekście.  Absolwent gimnazjum powinien rozumieć, czym naukowe metody badań medycznych różnią się od luźnych sądów, opinii i przesądów. Powinien też rozumieć opisaną w zadaniu logikę procesu badawczego.

Analizując treść zadania można było pokusić się o przewidzenie wyników. I tak można się było spodziewać, że stosunkowo łatwo będzie  uczniom wskazać problem badawczy, a także odróżnić próby od wniosków czy wyników. Natomiast odróżnienie wniosku z doświadczenia od jego wyniku jest już nieco trudniejsze, podobnie próby badawczej od kontrolnej.

Badanie przeprowadzone na absolwentach gimnazjum w pełni potwierdziło te obawy.

Problem badawczy poprawnie wskazało 75% badanych uczniów, natomiast wszystkie kolejne elementy niewiele więcej niż połowa uczniów.

Przyczynę widać po analizie wyborów. Punkt 2 jako próbę badawczą wskazało zaledwie 52% uczniów, ale aż 32% uznało ją za próbę kontrolną. Podobnie punkt 3 jako próbę kontrolną wskazało 52%, podczas gdy za próbę badawczą uznało ją 32% uczniów. Wniosek wydaje się dość oczywisty – 1/3 uczniów myli próbę kontrolną z próbą badawczą, bądź też w ogóle nie odróżnia tych pojęć.

Podobna sytuacja dotyczy punktów 4 i 5. Punkt 4 jako wynik doświadczenia wskazało 55% uczniów, ale aż 35% uznało go za wniosek, punkt 5 za wniosek uznało 58% uczniów, podczas gdy 35% zakwalifikowało go jako wynik doświadczenia.

Zatem tu również około 1/3 uczniów pomyliła wniosek z wynikiem.

Warto zauważyć, że w obu przypadkach (Punty 2 i 3 oraz punkty 4 i 5) obie grupy łącznie stanowiły około 90% populacji, zatem pozostałe dwie odpowiedzi wybierało łącznie zaledwie około 10% uczniów. Jest to wyraźny dowód na to, że uczniowie w badaniu w ogromnej większości nie wybierali odpowiedzi przypadkowo.

Co ciekawe obie grupy wyraźnie nie pokrywały się ze sobą – jedni uczniowie nie odróżniają wniosku od wyniku, inni próby badawczej od kontrolnej, gdyż łącznie całe zadanie poprawnie wykonało jedynie 23% uczniów, przy szansie na losowy sukces wynoszącej mniej niż 1%. 

Zadanie można wykorzystać jako ilustrację do lekcji z kontekstem międzyprzedmiotowym, podkreślając specyfikę badań medycznych.


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

absorpcja światła   Akomodacja oka   amperomierz   amplituda   amplituda drgań   analiza tekstu   analiza wykresów   atom wodoru   barwy   bateria   biomasa   bryła sztywna   ciepło   ciepło topnienia   ciepło właściwe   ciężar   ciśnienie   cyfry znaczące   czas   częstotliwość drgań    
.