Wiązka zadań
Rocznik statystyczny
Zadanie
Poniżej przedstawiono oryginalną tabelę z rocznika statystycznego.
Źródło: Mały rocznik statystyczny Polski 2010, 2011, GUS, www.stat.gov.pl (12.10.2011)
Na podstawie danych z tabeli, oceń prawdziwość poniższych zdań.
Zdanie | Prawda czy fałsz? |
1. W 2010 roku w Polsce mieszkało mniej ludności niż w 2000 roku. | P /` ` F |
2. W 2010 roku przyrost naturalny w Polsce wynosił 35 osób. | P / F |
3. W 2010 roku więcej osób wyjechało z Polski niż w roku wcześniejszym. | P / F |
Poprawna odpowiedź
1. Prawda., 2. Fałsz., 3. Fałsz.
Wymaganie ogólne
1.2 Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej. Uczeń potrafi korzystać z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów i danych statystycznych i tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
Wymaganie szczegółowe
5.1. Ludność Polski. Uczeń wyjaśnia i poprawnie stosuje podstawowe pojęcia z zakresu demografii: przyrost naturalny, urodzenia i zgony, średnia długość życia.
5.2. Ludność Polski. Uczeń odczytuje z różnych źródeł informacji (m.in. rocznika statystycznego oraz piramidy płci i wieku) dane dotyczące: liczby ludności Polski, urodzeń, zgonów, przyrostu naturalnego, struktury płci, średniej długości życia w Polsce.
Komentarz
Zadanie sprawdza u ucznia umiejętność odczytywania informacji z tekstu źródłowego, w tym przypadku z jednej z tabel z Małego rocznika statystycznego Polski. Zadaniem ucznia jest określenie prawdziwości trzech stwierdzeń. Całe zadanie można rozwiązać, opierając się jedynie na danych zawartych w tabeli. Uczeń powinien jednak posiadać podstawową wiedzę w zakresie procesów demograficznych.
Aby ocenić pierwsze stwierdzenie, uczeń powinien odszukać w tabeli dwie wartości przedstawiające liczbę ludności (Stan ludności) w Polsce w 2000 i 2010 roku. Wartość dla roku 2000 jest większa niż 10 lat później. Liczba ludności Polski zmalała w tym czasie o 96 tysięcy. Zdanie należy zatem ocenić jako prawdziwe. Tak wskazało 73,7% spośród 118 uczniów 3 klasy gimnazjum, uczestniczących w badaniu.
Stwierdzenie drugie sprawdza, w jakim stopniu uczeń uważnie przeanalizował zaprezentowaną tabelę. W 2010 roku przyrost naturalny (różnica między liczbą urodzeń a liczbą zgonów) wynosił 35, ale nie osób, a tysiące osób. Zdanie to jest fałszywe. Tak wskazało 17,8% badanych uczniów. Zdecydowana większość uczniów nie zwróciła uwagi na jednostki w których zaprezentowane zostały dane i zdanie uznała za prawdziwe. Nie sprawdzamy tu tylko, czy uczeń zauważy mały dopisek w główce tabeli, ale tez czy podchodzi do danych krytycznie. W tak dużym, ludnym kraju, jakim jest Polska emigracja rzędu kilkunastu osób, czy też urodzenia w okolicach 400 osób są mało wiarygodne.
Ostatnie stwierdzenie odnosiło się do ruchu ludności, a konkretnie emigracji Polaków. Aby właściwie określić prawdziwość zdania, uczeń powinien znać pojęcia emigracji i imigracji. W tabeli należało odnaleźć wiersz zatytułowany emigracja i porównać dane z roku 2009 i 2010. W 2010 roku za granicę wyjechało o 2 tysiące mniej Polaków niż w roku wcześniejszym. Zdanie jest zatem fałszywe. Podobnego zdania było 81,4% badanych uczniów.
Całe zadanie poprawnie rozwiązało 9,3% badanych uczniów. Było to spowodowane nie zwróceniem uwagi na jednostki (tys. osób), w których zaprezentowano w tabeli dane. Zadanie to dobrze uwypukla rolę właściwego przygotowania ucznia do interpretacji materiałów źródłowych. Zadanie warto zaprezentować na lekcji, by przypomnieć uczniom, jak ważne jest czytanie wprowadzenia i przestudiowanie nagłówków tabeli.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl