Wiązka zadań
Kolumna Zygmunta
Zadanie
Podczas przygotowywania prezentacji o Warszawie Piotr przeczytał, że obecna kolumna Zygmunta stojąca na Placu Zamkowym została wykonana ze skały magmowej wydobywanej w kamieniołomach w Strzegomiu, na Przedgórzu Sudeckim.
Wybierz właściwą nazwę skały oraz dobierz uzasadnienie jej występowania w tym regionie.
(1) Kolumnę Zygmunta wykonano z
A. wapienia,
B. piaskowca,
C. granitu,
(2) który powstał na Przedgórzu Sudeckim w wyniku
A. osadzania materiału skalnego przez lądolód.
B. krystalizacji magmy w głębi ziemi.
C. osadzania szczątków organizmów żywych w płytkim zbiorniku.
Poprawna odpowiedź
1. C, 2. B.
Wymaganie ogólne
2.2 Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej)
Wymaganie szczegółowe
4.3. Położenie i środowisko przyrodnicze Polski. Uczeń rozpoznaje główne rodzaje skał występujących we własnym regionie i w Polsce.
Komentarz
W zadaniu wykorzystano informację dotyczącą obiektu turystycznego – kolumny Zygmunta w Warszawie. Jej opis stał się pretekstem do sprawdzenia znajomości skał i procesów geologicznych prowadzących do ich powstania, a także – do sprawdzenia umiejętności korzystania z informacji źródłowej.
Zadanie sprawdza przede wszystkim znajomość klasyfikacji skał pod względem ich genezy. Uczeń powinien znać przykłady skał najczęściej spotykanych w Polsce, szczególnie tych, które mają duże znaczenie użytkowe; które często spotyka w swoim otoczeniu.
Ten warunek spełniają wszystkie trzy skały wymienione w pierwszej części zadania: wapienie, piaskowce i granity często są używane do celów budowlanych, jako posadzki i chodniki, a także do wykładania elewacji. Żeby rozwiązać tę część zadania, uczeń powinien potrafić wybrać spośród podanych skałę magmową. Z zadaniem tym poradziło sobie niemal 72% badanych uczniów.
W drugiej części zadania sprawdzamy, czy uczeń wie, jak powstały skały magmowe. Poprawnej odpowiedzi w tej części udzieliło ponad 66% badanych uczniów. Wydaje się, że nie jest to wynik zadowalający, skoro do wybrania odpowiedzi należało skojarzyć nazwę grupy skał magmowych z opisu skały z opisem procesu powstawania, czyli krzepnięcia magmy.
Całe zadanie poprawnie rozwiązało nieco ponad 50% uczniów. Wybrali oni zarówno właściwą skałę, jak i opis powstania. Możliwe, że część rozwiązujących próbowała przypomnieć sobie, jakie skały wydobywa się na Przedgórzu Sudeckim, w kamieniołomie strzegomskim, ale od przypomnienia sobie rejonów wydobycia skał przydatniejszą umiejętnością okazało się wnioskowanie na podstawie opisu i dobranie przykładów skał.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl