Wiązka zadań
Zbiorowiska leśne w Polsce
Zadanie
Ponad ¼ powierzchni Polski porastają lasy. Są one w większości mocno przekształcone przez osadnictwo, turystykę i gospodarkę leśną. Wśród nich wyróżnia się kilka typów zbiorowisk leśnych. Poszczególne typy łatwo rozpoznać po dominujących gatunkach drzew.
Dokończ opisy zbiorowisk leśnych tak, aby były poprawne.
Opis zbiorowiska leśnego | Dominujące rodzaje drzew |
1. Stanowią ok. 80% wszystkich lasów, rosną na ubogich glebach bielicowych. Przeważają w nich |
A. dęby i graby. B. sosny i brzozy. C. kasztanowce i lipy. D. wierzby, jesiony i topole. |
2. Występują w dolinach rzecznych, są odporne na okresowe wezbrania wód. Przeważają w nich |
A. dęby i graby. B. sosny i brzozy. C. kasztanowce i lipy. D. wierzby, jesiony i topole. |
3. Stanowią jedynie ok. 10% wszystkich lasów, wiele wycięto, gdyż porastały żyzne gleby. Przeważają w nich |
A. dęby i graby. B. sosny i brzozy. C. kasztanowce i lipy. D. wierzby, jesiony i topole. |
Poprawna odpowiedź
1. B., 2. D., 3. A.
Wymaganie ogólne
R.1 Dostrzeganie prawidłowości dotyczących środowiska przyrodniczego, życia i gospodarki człowieka oraz wzajemnych powiązań i zależności w systemie człowiek-przyroda-gospodarka. Uczeń wskazuje i analizuje prawidłowości i zależności wynikające z funkcjonowania sfer ziemskich oraz działalności człowieka w różnorodnych warunkach środowiska, wskazując znaczenie rosnącej roli człowieka i jego działań w środowisku geograficznym w różnych skalach (lokalnej, regionalnej i globalnej).
Wymaganie szczegółowe
R.10.8 Geografia Polski – środowisko przyrodnicze. Uczeń charakteryzuje typy naturalnych zbiorowisk roślinnych i wskazuje charakterystyczne gatunki
Komentarz
Zadanie przeznaczone jest dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Sprawdza ono, czy uczeń potrafi scharakteryzować zbiorowiska roślinne występujące w Polsce. Zadaniem ucznia nie jest jednak wymienianie konkretnych gatunków i dopasowanie ich do nazwy zbiorowiska, lecz dopasowanie do opisu konkretnych drzew. Przy każdym opisie uczeń ma do wyboru ten sam zestaw gatunków. Rozwiązanie zadania można więc rozpocząć właśnie od analizy zaproponowanych drzew.
Graby i dęby tworzą lasy zwane grądami. Występują one zazwyczaj na urodzajnych glebach, więc większość z nich wycięto, a tereny pod nimi przekształcono w pola uprawne. Analizując opisy zbiorowisk, uczeń znajduje odpowiedni opis w trzeciej części zadania.
Najczęściej spotykanymi lasami w Polsce są lasy mieszane i iglaste, które tworzą przede wszystkim sosny i brzozy. Takie lasy występują najczęściej na lekkich, piaszczystych glebach, które po transgresji lodowca na teren Polski i naniesieniu warstwy piasków, żwirów i glin występują powszechnie. W zadaniu opis takiego lasu uczniowie znajdą w pierwszej części zadania. Opisane zbiorowisko to bór sosnowy.
Trzeci zestaw gatunków drzew, oznaczony literą C, czyli kasztanowce i lipy, nie jest zestawem poprawnym, jeśli chodzi o naturalne zbiorowiska leśne. Drzewa te występują oczywiście w Polsce, ale jeśli lipy spotyka się jeszcze czasem na obrzeżach lasów, to kasztanowiec jest gatunkiem występującym właściwie tylko w parkach – czyli jest sztucznie wprowadzany ze względu na swoje wartości dekoracyjne.
Wierzby, jesiony i topole są gatunkami najczęściej występującymi w podmokłych lasach łęgowych, odpornych na okresowe zalania. Tak więc odpowiedź poprawna dla drugiej części zadania jest zawarta w zestawie D.
Do poprawnego rozwiązania zadania uczeń powinien trzykrotnie dokonać poprawnego wyboru, potwierdzając, że potrafi wskazywać gatunki tworzące dane zbiorowiska leśne.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl