Wiązka zadań
Siatka prostopadłościanu
Zadanie
Na papierze w kratkę narysowano siatkę prostopadłościanu (zob. rysunek). Bok kratki ma długość 1.
Prostopadłościan ma wymiary
A. 1x1x2
B. 2x2x3
C. 1x2x3
D. 2x3x3
Poprawna odpowiedź
C
Wymaganie ogólne
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymaganie szczegółowe
11.1 Bryły. Uczeń rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy prawidłowe.
Komentarz
Jest to przykład nietypowego zadania sprawdzającego głównie wyobraźnię przestrzenną. Warto zwrócić uwagę, że wykorzystywane w nim pojęcia matematyczne nie wykraczają poza podstawę programową dla szkoły podstawowej, jednak sposób ich wykorzystania wymaga większego wyrobienia geometrycznego i dla większości uczniów zadanie dostępne będzie dopiero na poziomie gimnazjum.
Ponieważ na rysunku nie widać pełnego podziału siatki na ściany prostopadłościanu, uczeń musi umieć najpierw dokonać tego podziału, a następnie powinien wyobrazić sobie, jaki kształt będzie miał prostopadłościan o takiej siatce. Jeśli uczniowi to zadanie sprawia kłopoty, to znak, że potrzebuje on podobnych ćwiczeń kształcących wyobraźnię przestrzenną.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl