Wiązka zadań
Droga
Zadanie
Maszyna, która miała stałe tempo pracy, asfaltowała drogę o długości 16 km i szerokości 8 m. W ciągu 3 tygodni maszyna ta wykonała `5/16` całej pracy. Oceń prawdziwość podanych niżej zdań (wpisz znak × w odpowiednie pola tabeli).
I. |
Przez 3 tygodnie maszyna położyła asfalt na odcinku 5 km. |
` ` `square` PRAWDA / `square` FAŁSZ |
II. |
Jeśli tempo prac nie zmieni się, asfaltowanie całej drogi zajmie prawie 10 tygodni. |
` ` `square` PRAWDA / `square` FAŁSZ |
Poprawna odpowiedź
P, P
Wymaganie ogólne
1. Wykorzystywanie i tworzenie informacji. Uczeń interpretuje i tworzy teksty o charakterze matematycznym, używa języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
2. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymaganie szczegółowe
1.7 Liczby wymierne dodatnie. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek (jednostek prędkości, gęstości itp.).
Komentarz
Zasadnicza trudność w tym zadaniu nie skupia się na sferze rachunkowej, choć obliczenia są nieodzowne, stąd II. wymaganie ogólne. Dane w zadaniu odnoszą się do wymiarów położonego asfaltu, czasu pracy maszyny oraz części wykonywanej pracy. Uczeń musi znaleźć związki pomiędzy tymi trzema grupami danych i je wykorzystać. Takie rozbicie danych skłania uczniów do właściwego interpretowania tekstów matematycznych, co doskonale koresponduje z I. wymaganiem ogólnym podstawy, czyli z wykorzystaniem i tworzeniem informacji.
Zadanie ma nadmiar danych. Warto zwrócić uczniom na to uwagę. Można im zaproponować postawienie takiego pytania, na odpowiedź którego trzeba będzie użyć niewykorzystanej dotąd danej.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl