Wiązka zadań
Struktura heksenu
Zadanie
Na rysunku poniżej przedstawiono model struktury cząsteczki heksenu.
Na podstawie analizy modelu cząsteczki oceń, które z informacji dotyczących struktury heksenu są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenia | Prawda czy fałsz? | |
1. | Wszystkie atomy węgla są czterowartościowe. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
2. | Każdy atom węgla jest połączony przynajmniej z jednym atomem wodoru. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
3. | Atomów węgla jest dwa razy więcej niż atomów wodoru. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
Poprawna odpowiedź
1. Prawda;
2. Prawda;
3. Fałsz.
Wymaganie ogólne
1.1 Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnych.
Wymaganie szczegółowe
2.12 Wewnętrzna budowa materii. Uczeń definiuje pojęcie wartościowości jako liczby wiązań, które tworzy atom, łącząc się z atomami innych pierwiastków/ odczytuje z układu okresowego wartościowość maksymalną dla pierwiastków grup: 1., 2., 13., 14., 15., 16. i 17. (względem tlenu i wodoru).
8.3 Węgiel i jego związki z wodorem. Uczeń tworzy wzór ogólny szeregu homologicznego alkanów (na podstawie wzorów trzech kolejnych alkanów) i układa wzór sumaryczny alkanu o podanej liczbie atomów węglarysuje wzory strukturalne i półstrukturalne alkanów.
8.6 Węgiel i jego związki z wodorem.Uczeń podaje wzory ogólne szeregów homologicznych alkenów i alkinów/ podaje zasady tworzenia nazw alkenów i alkinów w oparciu o nazwy alkanów.
Komentarz
Omawiane zadanie odnosi się do wymagań podstawy programowej dla gimnazjum dotyczących analizy struktury chemicznej związków organicznych. Związek przedstawiony na rysunku – heksen – należy do węglowodorów nienasyconych, alkenów. Na rysunku przedstawiono model kulkowo-pręcikowy tego związku. Uczeń na poziomie III klasy gimnazjum powinien już wiedzieć, co to jest wartościowość pierwiastka oraz umieć podzielić węglowodory na podstawie ich wzoru strukturalnego na alkany, alkeny i alkiny.
Aby prawidłowo rozwiązać zadanie, uczeń powinien:
- wiedzieć, że alkeny to węglowodory nienasycone, czyli związki węgla i wodoru, w których występuje jedno wiązanie podwójne między dwoma atomami węgla;
- przeanalizować wzór kulkowo-pręcikowy heksenu i zauważyć, że czarne kulki przedstawiają łańcuch węglowy, a kulki białe to atomy wodoru;
- zauważyć, że każda kulka czarna (atom węgla) jest połączona wiązaniem przynajmniej z jedną kulką białą (atom wodoru), a więc stwierdzenie 2 jest prawdziwe;
- wiedzieć, że wartościowość to liczba wiązań, które tworzy atom, łącząc się z innymi atomami, a następnie zauważyć, że każdy atom węgla na rysunku jest połączony 4 wiązaniami z innymi atomami (trudnością może być dostrzeżenie podwójnego wiązania między dwoma pierwszymi atomami węgla) i wyciągnąć z tego wniosek, że wszystkie atomy węgla w heksenie są czterowartościowe (stwierdzenie 1 jest prawdziwe);
- w przypadku stwierdzenia 3 do poprawnej odpowiedzi prowadzą dwie drogi rozumowania: a) jeśli uczeń zna wzór ogólny dla alkenów CnH2n, gdzie n to liczba atomów węgla, a 2n oznacza dwukrotnie większą liczbę atomów wodoru, to będzie wiedział, że trzecie stwierdzenie jest fałszywe; b) uczeń może policzyć liczbę kulek czarnych i białych na rysunku, a następnie obliczyć proporcję między liczbą atomów węgla i wodoru (1:2) i wyciągnąć wniosek, że ostatnie stwierdzenie jest fałszywe.
Poniżej przedstawiono wyniki procentowe badania przeprowadzonego na grupie 167 uczniów z III klas gimnazjów (właściwe odpowiedzi zaznaczono pogrubioną czcionką).
Stwierdzenia | Prawda czy fałsz? | |
1. | Wszystkie atomy węgla są czterowartościowe. | Prawda (48,5%) / Fałsz (51,5%) |
2. | Każdy atom węgla jest połączony przynajmniej z jednym atomem wodoru. | Prawda (96,4%) / Fałsz (3,6%) |
3. | Atomów węgla jest dwa razy więcej niż atomów wodoru. | Prawda (26,3%) / Fałsz (73,7%) |
Prawdopodobieństwo udzielenia poprawnej odpowiedzi drogą losową dla każdego stwierdzenia równe jest 50%, a więc prawdopodobieństwo, że całe zadanie uda się rozwiązać, „strzelając”, wynosi 12,5%. Ogólnie całe zadanie poprawnie rozwiązało 38,9% uczniów.
Najmniej poprawnych odpowiedzi uczniowie udzielili w przypadku stwierdzenia 1 – 48,5%. Przyczyną mógł być brak wiedzy, czym jest wartościowość bądź niezrozumienie tego pojęcia. Mogło się też zdarzyć, że uczniowie nie zauważyli wiązania podwójnego między pierwszym a drugim atomem węgla (licząc od lewej) i uznali, że te atomy węgla są trójwartościowe. Tylko uczniowie, którzy osiągnęli najlepsze wyniki z całego testu, mieli rezultaty na poziomie 85% (wyniki uczniów podzielono na sześć równolicznych grup: 1 – grupa uczniów, którzy uzyskali najniższe wyniki w całym teście, 6 – grupa uczniów o najwyższych wynikach).
Inaczej było w przypadku stwierdzenia 2 – nieomal wszyscy uczniowie wybrali poprawną odpowiedź. Uczniowie, którzy udzielili błędnej odpowiedzi, najprawdopodobniej nie wiedzieli, czym jest heksen bądź nie potrafili prawidłowo zidentyfikować łańcucha węglowego i atomów wodoru w modelu kulkowo-pręcikowym.
Niemal trzy czwarte uczniów rozwiązało prawidłowo także ostatni podpunkt z tabeli. Uczniowie, którzy udzielili błędnej odpowiedzi, mogli nie wiedzieć, że alkeny mają dwa razy więcej atomów wodoru niż atomów węgla, nie pamiętali wzoru ogólnego alkenów, źle policzyli atomy w modelu kulkowo-pręcikowym lub przeczytali tekst mało uważnie i zrozumieli, że to atomów wodoru jest dwa razy więcej niż atomów węgla.
Uzyskane wyniki badania pokazują, że jest to zadanie dość trudne i dobrze różnicujące uczniów pod względem mierzonej umiejętności – tylko ci z grupy o najwyższych wynikach w całym teście nie mieli szczególnych problemów z jego rozwiązaniem.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl