Wiązka zadań
Ślaz piżmowy
Dziedziczenie barwy kwiatu u ślazu piżmowego jest uwarunkowane jednogenowo. Gen odpowiedzialny za kolor ma dwa allele: dominujący i recesywny. Kolor kwiatów jest zdeterminowany przez genotyp w następujący sposób:
- homozygota recesywna – kolor biały
- homozygota dominująca – kolor różowy
- heterozygota – kolor różowy
Zadanie 1
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń dotyczących ślazu piżmowego.
Stwierdzenie | Czy jest prawdziwe? | |
1. | Biała barwa kwiatów jest wywołana obecnością dominującego allelu blokującego syntezę różowego barwnika | `square` Prawda / `square` Fałsz |
2. | Różowa barwa kwiatów jest wywołana obecnością dominującego allelu warunkującego syntezę różowego barwnika. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
3. | Biała barwa kwiatów jest wywołana obecnością dominującego allelu warunkującego syntezę białego barwnika. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
Poprawna odpowiedź
1 – Fałsz
2 – Prawda
3 – Fałsz
Wymaganie ogólne
1.2 Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych. Uczeń wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku.
3.3 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.
4.1 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
8.4. Genetyka. Uczeń przedstawia zależność pomiędzy genem a cechą.
8.5. Genetyka. Uczeń przedstawia dziedziczenie cech jednogenowych, posługując się podstawowymi pojęciami genetyki (fenotyp, genotyp, gen, allel, homozygota, heterozygota, dominacja, recesywność).
Komentarz
Zadanie w standardowy sposób diagnozuje znajomość i rozumienie pojęć genetycznych opisanych w treściach podstawy programowej, a więc obowiązujących ucznia. Prawidłowe rozwiązanie zadania jest uwarunkowane rozumieniem przez ucznia terminów: heterozygota, homozygota recesywna i dominująca oraz rozumieniem relacji fenotyp-genotyp w kontekście wpływu określonego allelu na występowanie lub brak barwnika. Uczeń powinien rozumieć, że allel recesywny nie daje możliwości syntezy różowego barwnika, a allel dominujący daje taką możliwość – zarówno w homozygocie dominującej, jak i w heterozygocie. Rozumienie powinno oznaczać, że uczeń kojarzy homozygotę recesywną z obecnością dwóch alleli recesywnych, warunkujących białą barwę kwiatu (brak syntezy różowego barwnika), oraz homozygotę dominującą z obecnością dwóch alleli dominujących, warunkujących barwę różową kwiatu (synteza różowego barwnika). Heterozygota powinna kojarzyć się uczniom z obecnością dwóch różnych alleli – w tym wypadku recesywnego i dominującego. Obecność allelu dominującego powoduje syntezę barwnika, tak więc roślina będzie miała różowe kwiaty. Takie rozumowanie pozwoli uczniom właściwie ocenić stwierdzenia podane w tabeli.
Stwierdzenie 1 jest fałszywe, ponieważ to obecność dwóch alleli recesywnych warunkuje białą barwę przez brak syntezy różowego barwnika – biała barwa jest efektem braku barwnika. Rozumując w ten sposób, można od razu uznać również stwierdzenie 3 za fałszywe. W płatkach kwiatów bowiem nie występuje biały barwnik, biała barwa jest wynikiem odbijania prawie w całości promieniowania świetlnego przez tkanki płatków korony kwiatowej. Dodatkowym potwierdzeniem fałszywości stwierdzenia 3 jest wyraźnie podany w treści zadania fakt, że białą barwę kwiatów mają homozygoty recesywne, a zatem zupełnie pozbawione allelu dominującego.
Do oceny stwierdzenia 2 konieczne jest wnioskowanie na podstawie informacji z treści zadania. Jeśli dziedziczenie jest jednogenowe i homozygota dominująca oraz heterozygota są różowe, to oznacza, że allel dominujący jest odpowiedzialny za obecność różowego barwnika, a więc i za jego syntezę.
Elementem ciekawym dla ucznia może być tutaj ślaz piżmowy, roślina raczej nieobecna w podręcznikach szkolnych. Mechanizm dziedziczenia barwy kwiatów u tego gatunku jest podobny do dziedziczenia barwy kwiatów u grochu siewnego – klasycznego przykładu z genetyki mendlowskiej, zatem może on posłużyć jako model do diagnozowania stopnia zrozumienia tematu opartego na klasycznym przykładzie.
Zadanie 2
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń dotyczących ślazu piżmowego.
Stwierdzenie | Czy jest prawdziwe? | |
1. | Z nasion zebranych z rośliny kwitnącej biało w warunkach naturalnych może wyrosnąć roślina kwitnąca różowo. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
2. | Po skrzyżowaniu rośliny o białych kwiatach z rośliną o kwiatach różowych otrzymamy rośliny, które będą miały jednocześnie kwiaty różowe i białe. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
3. | Z nasion zebranych od rośliny kwitnącej różowo może wyrosnąć roślina kwitnąca biało. | `square` Prawda / `square` Fałsz |
Poprawna odpowiedź
1 – Prawda
2 – Fałsz
3 – Prawda
Wymaganie ogólne
1.2 Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych. Uczeń wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku.
3.3 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.
4.1 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
8.4. Genetyka. Uczeń przedstawia zależność pomiędzy genem a cechą.
8.5. Genetyka. Uczeń przedstawia dziedziczenie cech jednogenowych, posługując się podstawowymi pojęciami genetyki (fenotyp, genotyp, gen, allel, homozygota, heterozygota, dominacja, recesywność).
Komentarz
Zadanie diagnozuje rozumienie pojęć genetycznych i mechanizmu dziedziczenia cech jednogenowych, opisanych wymaganiami szczegółowymi podstawy programowej w dziale Genetyka.
Aby ocenić prawdziwość stwierdzenia 1, należy rozważyć wszelkie możliwości zapylenia ślazu piżmowego. Jeśli pyłek będzie pochodzić od osobnika heterozygotycznego, to w potomstwie mogą pojawić się osobniki o kwiatach zarówno białych, jak i różowych. Pyłek homozygoty dominującej da potomstwo wyłącznie różowokwiatowe, a homozygoty recesywnej – wyłącznie białokwiatowe. Nie można zatem wykluczyć, że z nasion ślazu o kwiatach białych, rosnącej w warunkach naturalnych, gdzie nie ma kontroli procesu zapylenia, mogą wyrosnąć rośliny różowokwiatowe. Stwierdzenie pierwsze należy zatem uznać za prawdziwe.
Stwierdzenie 2 jest natomiast fałszywe, bo przy dziedziczeniu jednogenowym nie może występować zróżnicowanie barwy kwiatów na jednym osobniku, chyba że nastąpi mutacja w materiale genetycznym osobnika, ale w zadaniu nie ma mowy o takim wydarzeniu. Przy ocenie stwierdzenia 3 niezbędne jest rozumienie, że w heterozygocie jest obecny allel recesywny, który nie daje jednak efektu fenotypowego w obecności allelu dominującego, warunkującego syntezę różowego barwnika. Jego obecność umożliwia jednak powstanie potomstwa białokwiatowego, jeśli heterozygota zostanie zapylona w warunkach naturalnych przez inną heterozygotę lub przez homozygotę recesywną. Stwierdzenie 3 należy zatem uznać za prawdziwe.
Zadanie nadaje się raczej na lekcję genetyki, by pokazać uczniom różnorodność połączeń w przyrodzie, których zauważenie i dokładna analiza umożliwią poprawne rozwiązanie. Zadanie może również pomóc w oderwaniu się od stereotypowego przedstawiania procesów dziedziczenia cech jednogenowych w warunkach kontrolowanego zapylenia (groch siewny w hodowlach Gregora Mendla).
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl