Wiązka zadań
Masło czy margaryna?
Zadanie
Igor codziennie je na śniadanie jajecznicę. Zazwyczaj smaży ją na margarynie, jednak któregoś dnia zabrakło mu margaryny i rozgrzał na patelni masło. Po krótkim czasie masło zaczęło się przypalać, czego nie zauważył w przypadku margaryny.
Następnego dnia Igor postanowił powtórzyć eksperyment ze smażeniem jajecznicy na maśle.
Spośród warunków zapisanych w tabeli wybierz te, które były konieczne do wiarygodnego porównania zachowania się masła podczas rozgrzewania go na patelni.
Warunek wykonywania eksperymentu przez Igora |
Czy był konieczny do wiarygodnego porównania wyników? | |
1. | Użycie tej samej patelni. | `square` Tak / `square` Nie |
2. | Smażenie o tej samej porze dnia. | `square` Tak / `square` Nie |
3. | Użycie tego samego noża do krojenia tłuszczów. | `square` Tak / `square` Nie |
4. | Użycie tego samego palnika ustawionego na tę samą moc. | `square` Tak / `square` Nie |
Poprawna odpowiedź
1. - Tak,
2. - Nie,
3. - Nie,
4. - Tak
Wymaganie ogólne
2.1 Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych;
2.2 Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń zna związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływ na środowisko naturalne;
3.2 Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne.
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Umiejętnością mierzoną w tym zadaniu jest wskazanie warunków niezbędnych podczas prowadzenia eksperymentu weryfikującego. Zadaniem ucznia jest wskazanie czynników, które decydują o powtarzalności przeprowadzonego przez Igora eksperymentu. Do poprawnego rozwiązania tego zadania uczeń powinien zauważyć, że:
- aby powtórzyć eksperyment ze smażeniem masła trzeba użyć tego samego naczynia – patelni – na której smażyło się poprzednio, gdyż inna patelnia mogłaby być wykonana z innego materiału (np. ze stali, pokryta teflonem lub powłoką ceramiczną), mieć inną wielkość, inną grubość dna; wszystkie te cechy mają wpływ na właściwości termiczne naczynia i decydują o tym jak szybko patelnia się nagrzewa, jakie temperatury można w niej uzyskać, czy podgrzewane na niej substancje zaczynają przywierać i szybko się przypalają;
- pora dnia nie ma absolutnie wpływu na wykonywane w czasie smażenia czynności oraz na szybkość topienia czy spalania tłuszczu;
- nóż do krojenia tłuszczów nie ma wpływu na właściwości masła, nie zmienia ich w żaden sposób, a zatem nie będzie wpływać na szybkość topienia tłuszczu na patelni;
- moc palnika ma wpływ na szybkość nagrzewania patelni i topienia tłuszczu na patelni, ponieważ im większa moc palnika, tym szybciej zawartość patelni się nagrzewa, a więc w celu powtórzenia eksperymentu trzeba ustawić palnik na identyczną moc grzania.
Jak odpowiadali uczniowie
Zadanie zostało przebadane na grupie 124 absolwentów gimnazjum. W badaniu uzyskano następujące wyniki (pogrubioną czcionką zaznaczono odpowiedzi poprawne):
Warunek wykonywania eksperymentu przez Igora |
Procent odpowiedzi [%] | |
1. | Użycie tej samej patelni. | tak (66,0%) / nie (34,0%) |
2. | Smażenie o tej samej porze dnia. | tak (0,5%) / nie (98,5%) |
3. | Użycie tego samego noża do krojenia tłuszczów. | tak (3,5%) / nie (95,6%) |
4. | Użycie tego samego palnika ustawionego na tę samą moc. | tak (98,5%) / nie (1,5%) |
Całe zadanie poprawnie rozwiązało 60,6% uczniów biorących udział w badaniu. Jedynym punktem, z którym uczniowie mieli problem był warunek 1 – poprawną odpowiedź wskazało 66% badanych. Przyczyną błędnych odpowiedzi mogło być niewystarczające przeanalizowanie właściwości patelni, a być może nawet brak praktycznej wiedzy na ich temat. Ogólnie zadanie słabo różnicowało uczniów, a na wyniki miały wpływ przede wszystkim odpowiedzi w punkcie 1 zadania.
Wielką zaletą tego zadania jest przede wszystkim jego kontekst mocno osadzony w życiu codziennym. Tak zwana „kuchenna chemia” i eksperymentowanie za pomocą substancji i naczyń dostępnych każdemu uczniowi w domu może być bardzo dobrym narzędziem w nauce metodologii badawczej bez laboratoryjnej otoczki, która czasami przesłania uczniom najważniejsze elementy metody naukowej.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl