Wiązka zadań
Początki panowania Kazimierza Wielkiego
Prezentowane zadanie sprawdza, czy uczniowie orientują się w podziałach geograficznych ziem polskich i potrafią powiązać ich historyczne (ale także - współczesne) nazwy z konkretnymi obszarami na mapie. Pretekstem do takiej operacji jest mapa, na której ukazano ziemie polskie za czasów Kazimierza Wielkiego. Materiał źródłowy odznacza się dużą czytelnością i może stanowić podstawę do kolejnych, analogicznych ćwiczeń.
Na podstawie mapy wykonaj zadanie.
CKE, Arkusz dla uczniów bez dysfunkcji oraz uczniów z dysleksją rozwojową. Historia. Kwiecień 2013.
Zadanie
Kazimierz Wielki rozpoczął swoje panowanie posiadając władzę nad
A. Mazowszem i Śląskiem.
B. Małopolską i Wielkopolską.
C. Pomorzem i Mazowszem.
D. Śląskiem i Małopolską.
Poprawna odpowiedź
B
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
14.5 Polska dzielnicowa i zjednoczona. Uczeń ocenia dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej (system obronny, urbanizacja kraju, prawo, nauka) oraz w polityce zagranicznej.
Komentarz
Prawidłowe rozwiązanie zadania wymaga przede wszystkim prawidłowego odczytania informacji zawartych w legendzie mapy. Stosunkowo łatwo można dowiedzieć się z nich, że ziemie, które posiadał Kazimierz Wielki w momencie, w którym zaczynał swoje panowanie oznaczono na mapie kolorem białym. Warto odnotować, że ustalenie tego faktu nie wymaga znajomości daty, w której Kazimierz rozpoczął swoje rządy, jako że w materiale wprost stwierdzono, że ziemie te zostały przez władcę odziedziczone. Właściwa trudność zadania polega zatem przede wszystkim na prawidłowym nazwaniu tych terenów, z czym - jak wiadomo z wcześniejszych egzaminów gimnazjalnych i badań IBE - uczniowie mają wyraźne problemy. Warto jednak odnotować, że w tym wypadku na mapie oznaczono Mazowsze, a zatem uczeń, który zaangażuje się w analizę źródła nie powinien mieć większych trudności z odrzuceniem dwóch odpowiedzi (A i C). Nieobecne na mapie są natomiast nazwy pozostałych dzielnic pojawiających się w zaproponowanych odpowiedziach. Wskazanie poprawnej odpowiedzi powinno zatem bazować wiadomościach posiadanych przez ucznia, przy czym - co warto podkreślić - wiadomości te mają charakter zarówno elementarny jak i użytkowy (średniowieczne nazwy ziem/województw stosunkowo dobrze odpowiadają ich współczesnym odpowiednikom). Zaproponowane zadanie powinno stanowić wstęp do dalszej rozmowy z uczniami, w trakcie której należałoby ustalić, czy uczniowie faktycznie odróżniają Małopolskę od Wielkopolski, a także, czy potrafią wskazać położenie pozostałych (ważniejszych) ziem.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl