Geografia

Wiązka zadań

Zmiany ludnościowe w Chinach

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji, Sprawdzian

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z http://data.worldbank.org/indicator/SP.URB.TOTL.IN.ZS

Zadanie 1

Analizując dane z wykresu, oceń prawdziwość stwierdzeń.

Stwierdzenia Prawda czy fałsz?
1.Liczba ludności Chin w latach 1960–2010 uległa podwojeniu.  P /` ` F
2.Tempo wzrostu liczby ludności miejskiej Chin w latach
1960–2010 było takie samo jak tempo wzrostu
liczby ludności wiejskiej.
 P /  F


Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1. Prawda.,  2. Fałsz.

Wymaganie ogólne

1.2 Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej. Uczeń potrafi korzystać z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów i danych statystycznych i tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.

Wymaganie szczegółowe

10.3. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek – przyroda – gospodarka. Uczeń analizuje wykresy i dane liczbowe dotyczące rozwoju ludnościowego i urbanizacji w Chinach.

Komentarz

Zadanie sprawdza umiejętność interpretacji danych przedstawionych w postaci wykresu.  Uczeń ma za zadanie sprawdzić prawdziwość podanych stwierdzeń na podstawie wykresu słupkowego. Zaprezentowano za jego pomocą dane liczbowe dotyczące zmian liczby ludności w Chinach z podziałem na ludność miejską i wiejską.

Aby rozwiązać pierwszą część zadania, uczeń powinien odczytać liczbę ludności Chin w dwu podanych latach: w 1960 i 2010. Następnie powinien dokonać prostego obliczenia, którego efektem będzie ustalenie, czy w 2010 roku było dwukrotnie więcej mieszkańców państwa. Nie chodzi tu o precyzyjne wyliczenia, lecz o określenie, czy wartość w roku 2010 jest w przybliżeniu dwukrotnie większa. Uczeń powinien dojść do wniosku, że istotnie tak jest, a zatem poprawna odpowiedź w tej części to prawda.

Uczeń, który zaznaczy, że stwierdzenie pierwsze jest fałszywe, prawdopodobnie nie potrafi odczytywać danych liczbowych na wykresie lub zaprezentowane dane próbuje interpretować bardzo precyzyjnie, sprawdzając, czy wartość przedstawiona dla roku 1960 jest dokładnie podwojona w 2010. Jeśli jednak porównujemy dane przedstawione za pomocą wykresów, dokonujemy tego z mniejszą dokładnością, ponieważ głównie chodzi o graficzne przedstawienie tendencji zmian.

W drugiej części zadania uczeń powinien wykorzystać informację o ludności miejskiej i wiejskiej w prezentowanym okresie w Chinach. Na podstawie analizy danych z wykresu powinien stwierdzić, że szybciej przyrastała liczba ludności w miastach, a zatem zdanie drugie jest fałszywe.

Jeśli uczeń uważa, że drugie stwierdzenie jest prawdziwe, to być może nie rozumie sensu ich podziału na dwie części.

Zadanie można zastosować na lekcji i zamiast podawać informacje dotyczące charakterystyki ludności najludniejszego państwa na świecie, przedstawić dane w formie zadania i poddać dyskusji.

Słowa kluczowe

Chiny | demografia

Zadanie 2

Analizując dane z wykresu, oceń prawdziwość stwierdzeń.

Stwierdzenia Prawda czy fałsz?
1.Wskaźnik urbanizacji Chin w 1980 r. wyniósł ok. 80%.  P /` ` F
2.Wskaźnik urbanizacji Chin w latach 1960–2010 rósł.  P /  F


Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1.  Fałsz., 2. Prawda.

Wymaganie ogólne

1.2 Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej. Uczeń potrafi korzystać z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów i danych statystycznych i tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.

Wymaganie szczegółowe

10.3. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek – przyroda – gospodarka. Uczeń analizuje wykresy i dane liczbowe dotyczące rozwoju ludnościowego i urbanizacji w Chinach.

Komentarz

Zadanie sprawdza u uczniów umiejętność odczytywanie danych statystycznych z wykresu i znajomość pojęcia „wskaźnik urbanizacji”. Zadaniem ucznia jest ocena dwóch stwierdzeń pod kątem ich prawdziwości. Wykres prezentuje liczbę ludności wsi i miast w Chinach.

Pierwsza część zadania sprawdza, czy uczeń potrafi odczytać z wykresu dane dotyczące konkretnego roku i czy wie co oznacza pojęcie „współczynnik urbanizacji”. W 1980 roku proporcje ludności wiejskiej do miejskiej były odwrotne do tych podanych w stwierdzeniu. To ludności wiejskiej było około 80%. Nawet w roku 2010 poziom urbanizacji w Chinach nie osiągnął poziomu 80%. Stwierdzenie pierwsze jest zatem fałszywe.

Drugie stwierdzenie sprawdza, czy uczeń potrafi dostrzec na wykresie widoczną tendencję wzrostową udziału ludności miejskiej w populacji Chin. W pierwszej części zaprezentowanego okresu wzrost udziału ludności miejskiej jest nieznaczny, ale w pozostałym okresie – bardzo wyraźny. Stwierdzenie to należy ocenić jako prawdziwe.

Zadanie wydaje się być łatwe, ale sprawdza i ćwiczy ważną umiejętność odczytywania wykresów. Możliwe źródło błędu kryje się w pomieszaniu przez ucznia oznaczeń ludności wiejskiej z miejską, ale w orientacji pomaga zamieszczona legenda.

Słowa kluczowe

Chiny | demografia

Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

Afryka   akumulacja   Alpy   Antarktyda   Antarktyka   Arktyka   atlas   Australia   Austria   autostrada   Azja   Bałtyk   biblioteka   biografia   Bornholm   Chile   Chiny   chmura pyłu   cień   Cieśnina Gibraltarska   
.