Geografia

Wiązka zadań

Zmiany powierzchni lasów

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Zadanie

Na podstawie analizy mapy określ, które z poniższych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.

Stwierdzenia Prawda czy fałsz?
1. W strefie tajgi i lasów mieszanych półkuli północnej przybyło lasów lub nie zmieniała się ich powierzchnia. P / F
2. W krajach równikowych zanotowano przyrost lasów w ogólnej powierzchni.  P / F
3. Kraje śródziemnomorskie odbudowują swoje zasoby leśne wykarczowane i wypalone przez starożytne cywilizacje. P / F

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1. Prawda.,   2.Fałsz.,   3. Prawda.

Wymaganie ogólne

1 Wykorzystanie różnych źródeł informacji do analizy i prezentowania współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych.

Wymaganie szczegółowe

2.6 Zróżnicowanie gospodarcze świata. Uczeń charakteryzuje kierunki zmian w powierzchni lasów na świecie (w wyniku procesów wylesiania i zalesiania) i podaje przykłady gospodarowania zasobami leśnymi (pozytywne i negatywne)

Komentarz

Zadanie sprawdza u ucznia umiejętność analizy i wnioskowania na postawie ilustracji graficznej. Zadaniem ucznia jest ocena prawdziwości trzech stwierdzeń dotyczących zmian powierzchni zajętej przez lasy na świecie. Do poprawnej odpowiedzi uczeń powinien rozpoznać wskazane w stwierdzeniach regiony geograficzne świata i ocenić dominującą tendencję zmian powierzchni lasów.

W pierwszym stwierdzeniu uczeń powinien zidentyfikować strefę tajgi i lasów mieszanych półkuli północnej. Za wyjątkiem Kanady i Szwecji, gdzie nie wystąpiły zmiany, we wszystkich krajach tych stref roślinnych nastąpił wzrost powierzchni zajmowanej przez lasy. Stwierdzenie należy zatem ocenić jako prawdziwe. Podobnego zdania było 87,8% spośród badanych uczniów 2 klasy liceum.

Stwierdzenie drugie dotyczyło krajów równikowych. Uczeń powinien odczytać z mapy, że w krajach tych nastąpiło zmniejszenie powierzchni zajętych przez lasy, co stoi w sprzeczności z informacją podaną w stwierdzeniu. Jest ono zatem nieprawdziwe. Taką odpowiedź wybrało 67,0% badanych uczniów.

Ostatnie ze stwierdzeń wymagało od ucznia nie tylko przeanalizowania treści mapy, ale również posiadania własnej wiedzy (głównie historycznej) dotyczącej wylesiania regionu śródziemnomorskiego w okresie starożytnym. Poza dwoma krajami (Libią i Marokiem), w których nie obserwuje się zmian, w pozostałych państwach położonych nad Morzem Śródziemnym nastąpił wzrost powierzchni zajętej przez lasy. Zdanie należy ocenić jako prawdziwe i takiego wyboru dokonało 63,3% badanych uczniów.

Całe zadanie okazało się dla uczniów dość trudne. Poprawnie rozwiązało je 46,8% badanych uczniów. Dobrze różnicowało testowaną grupę. Podczas wykorzystywania zadania na lekcji warto rozważyć możliwość rozszerzenia zadania poprzez dodanie kolejnych stwierdzeń, np. sprawdzających umiejętność wskazywania związków przyczynowo-skutkowych i czasowo-przestrzennych.

Słowa kluczowe

lasy | mapa

Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

Afryka   akumulacja   Alpy   Antarktyda   Antarktyka   Arktyka   atlas   Australia   Austria   autostrada   Azja   Bałtyk   biblioteka   biografia   Bornholm   Chile   Chiny   chmura pyłu   cień   Cieśnina Gibraltarska   
.