Wiązka zadań
Zmiany powierzchni lasów
Zadanie
Na podstawie analizy mapy określ, które z poniższych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenia | Prawda czy fałsz? |
1. W strefie tajgi i lasów mieszanych półkuli północnej przybyło lasów lub nie zmieniała się ich powierzchnia. | P / F |
2. W krajach równikowych zanotowano przyrost lasów w ogólnej powierzchni. | P / F |
3. Kraje śródziemnomorskie odbudowują swoje zasoby leśne wykarczowane i wypalone przez starożytne cywilizacje. | P / F |
Poprawna odpowiedź
1. Prawda., 2.Fałsz., 3. Prawda.
Wymaganie ogólne
1 Wykorzystanie różnych źródeł informacji do analizy i prezentowania współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych.
Wymaganie szczegółowe
2.6 Zróżnicowanie gospodarcze świata. Uczeń charakteryzuje kierunki zmian w powierzchni lasów na świecie (w wyniku procesów wylesiania i zalesiania) i podaje przykłady gospodarowania zasobami leśnymi (pozytywne i negatywne)
Komentarz
Zadanie sprawdza u ucznia umiejętność analizy i wnioskowania na postawie ilustracji graficznej. Zadaniem ucznia jest ocena prawdziwości trzech stwierdzeń dotyczących zmian powierzchni zajętej przez lasy na świecie. Do poprawnej odpowiedzi uczeń powinien rozpoznać wskazane w stwierdzeniach regiony geograficzne świata i ocenić dominującą tendencję zmian powierzchni lasów.
W pierwszym stwierdzeniu uczeń powinien zidentyfikować strefę tajgi i lasów mieszanych półkuli północnej. Za wyjątkiem Kanady i Szwecji, gdzie nie wystąpiły zmiany, we wszystkich krajach tych stref roślinnych nastąpił wzrost powierzchni zajmowanej przez lasy. Stwierdzenie należy zatem ocenić jako prawdziwe. Podobnego zdania było 87,8% spośród badanych uczniów 2 klasy liceum.
Stwierdzenie drugie dotyczyło krajów równikowych. Uczeń powinien odczytać z mapy, że w krajach tych nastąpiło zmniejszenie powierzchni zajętych przez lasy, co stoi w sprzeczności z informacją podaną w stwierdzeniu. Jest ono zatem nieprawdziwe. Taką odpowiedź wybrało 67,0% badanych uczniów.
Ostatnie ze stwierdzeń wymagało od ucznia nie tylko przeanalizowania treści mapy, ale również posiadania własnej wiedzy (głównie historycznej) dotyczącej wylesiania regionu śródziemnomorskiego w okresie starożytnym. Poza dwoma krajami (Libią i Marokiem), w których nie obserwuje się zmian, w pozostałych państwach położonych nad Morzem Śródziemnym nastąpił wzrost powierzchni zajętej przez lasy. Zdanie należy ocenić jako prawdziwe i takiego wyboru dokonało 63,3% badanych uczniów.
Całe zadanie okazało się dla uczniów dość trudne. Poprawnie rozwiązało je 46,8% badanych uczniów. Dobrze różnicowało testowaną grupę. Podczas wykorzystywania zadania na lekcji warto rozważyć możliwość rozszerzenia zadania poprzez dodanie kolejnych stwierdzeń, np. sprawdzających umiejętność wskazywania związków przyczynowo-skutkowych i czasowo-przestrzennych.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl