Dobra praktyka
Społeczeństwo i samorząd średniowiecznego miasta
- karteczki do pracy w grupach (załączniki 1-3)
- plan miasta średniowiecznego
Uczniowie kształatują następujące umiejętności:
- umiejętność poprawnego wnioskowania
- tworzenia narracji historycznej
- sytuowanie wydarzeń, zjawisk i procesów w czasie
- umiejętność pracy zespołowej
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. Uczniowie otrzymują od nauczyciela karteczki z różnymi zajęciami mieszkańców średniowiecznego miasta (zał. nr 1). Gdy uczniowie zapoznają się z ich treścią, nauczyciel w trzech miejscach sali umieszcza napisy: PATRYCJAT, POSPÓLSTWO, PLEBS. Zadaniem uczniów jest na podstawie informacji zawartych w podręczniku dopasować otrzymaną na karteczce role do nazwy odpowiedniej grupy społecznej (np.: bankier – obok napisu PATRYCJAT – metoda: „kim jestem, co zrobię”). Nauczyciel cały czas udziela wszelkiej pomocy w razie wątpliwości lub trudności ze zrozumieniem nazw zawodów (np. pasamonik, ludwisarz). Po zajęciu odpowiednich miejsc przez uczniów następuje prezentacja – poszczególne grupy wymieniają swoich przedstawicieli. Jeżeli zdarzą się uczniowie, którzy wybrali niewłaściwą grupę nauczyciel w krótkiej rozmowie stara się poznać ich motywacje sprostować to, co źle zrozumieli.
Następnie każda z grup ma ustalić co łączy osoby, które się w nich znalazły i zaprezentować je. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi każdej z grup. Dzięki temu uczniowie poznają grupy społeczne mieszkańców miasta średniowiecznego. Po zakończeniu prezentacji uczniowie wracają na miejsca.
Nauczyciel w krótkim wykładzie objaśnia uczniom, czym zajmował się samorząd miejski:
- dbaniem o porządek i bezpieczeństwo
- nakładaniem podatków i opłat na ludność miejską
- dysponowaniem majątkiem miejskim
- zwierzchnictwem nad sądownictwem w mieście
- reprezentowaniem miasta na zewnątrz.
Nauczyciel podaje też znaczenie zapisanych na tablicy terminów: RAJCA – członek rady miejskiej, BURMISTRZ – jej przewodniczący, RATUSZ –siedziba rady miejskiej. Uczniowie proszeni są o wskazanie tego budynku na dostępnym w klasie planie średniowiecznego miasta. Nauczyciel prosi również uczniów, żeby na podstawie informacji zawartych w podręczniku wskazali spośród siebie osoby, które mogły wejść w skład władz miejskich. Prowadzi to uczniów do wniosku, że w skład władz samorządowych wchodzili przede wszystkim przedstawiciele patrycjatu.
Następnie uczniowie tworzą czteroosobowe grupy. Każda grupa będzie miała za zadanie wcielić się w radę miejską i przedyskutować w swoim gronie problem opisany na karteczkach rozdanych przez nauczyciela (zał. nr 2), a następnie przedstawić wnioski na forum klasy.
Na zakończenie lekcji lub na początku następnej nauczyciel sprawdza, jak dużo uczniowie zapamiętali z lekcji np. poprzez zadanie pytań:
- Na jakie grupy podzielone było społeczeństwo średniowiecznego miasta?
- Jak nazywano: członka rady miejskiej, przewodniczącego rady oraz jej siedzibę?
- Jakie były kompetencje samorządu miejskiego?
Należy przed lekcją zwrócić uwagę do jakiego stopnia wykorzystywany na lekcji podręcznik pozwala uczniom na wykonanie zadań.
Lekcja ta motywuje uczniów do pracy i aktywności na lekcji. Nawet uczniowie, którzy zazwyczaj nie lubią historii, chętnie brali udział w tej lekcji.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl