Wiązka zadań
Kazimierz nad Wisłą
W zadaniu wykorzystano fotografię przedstawiąjącą znany przykład polskiej architektury renesansowej. Doświadczenia zgromadzone w trakcie badań IBE pokazują, że uczniowie coraz lepiej rozpoznają architekturtę romańską i gotycką. Warto jest jednak utrwalać rozpoznawanie również innych stylów architektonicznych.
Na podstawie zdjęcia wykonaj zadania
Zadanie 1.
Przedstawione na zdjęciu kamienice zostały zbudowane w stylu
A. romańskim
B. gotyckim
C. renesansowym
o czym świadczy obecność
1. ostrołukowych okien i krużganków.
2. kolumn doryckich i dużych okien.
3. attyk i prostokątnych okien.
Poprawna odpowiedź
C. 3.
Wymaganie ogólne
2.1 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski.
Wymaganie szczegółowe
17.1 Humanizm i renesans. Uczeń wyjaśnia źródła rozwoju kultury renesansu oraz opisuje jej charakterystyczne cechy.
19.5 Polska i Litwa w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeń rozpoznaje reprezentatywne obiekty sztuki renesansowej na ziemiach polskich ze szczególnym uwzględnieniem własnego regionu.
Komentarz
Zadanie wymaga od ucznia rozpoznania stylu i podania argumentu, który przesądza o jego decyzji. W ten sposób sprawdzamy, czy uczeń zna cechy charakterystyczne architektury rensesansowej. Istnieje bowiem duże prawdopodobeiństwo, że bez drugiej części zadania wielu uczniów wskazywałoby dobrą odpowiedź, kierując się zasadą selekcji negatywnej widząc że budowla nie ma cech romańskich i gotyckich.
Zadanie 2
Przedstawione budowle są typowe dla wieku
A. XII.
B. XIV.
C. XVI.
D. XVIII.
Poprawna odpowiedź
C.
Wymaganie ogólne
1.2 Chronologia historyczna. Uczeń dostrzega zmiany w życiu społecznym oraz ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym.
Wymaganie szczegółowe
17.1 Humanizm i renesans. Uczeń wyjaśnia źródła rozwoju kultury renesansu oraz opisuje jej charakterystyczne cechy.
Komentarz
Zadanie sprawdza umiejętność z zakresu chronologii. Zaproponowane odpowiedzi są dobrane tak, by każde uczniowskie wskazanie miało wartość informacyjną dla nauczyciela - pokazywało z czym uczeń sobie nie radzi, na czym polega błąd w myśleniu ucznia. Wybór dwóch pierwszych odpowiedzi może sygnalizować, że uczeń jest przyzwyczajony do pytań o starsze style architektoniczne. Należy wtedy sprawdzić, jak wyglądała odpowiedź ucznia w zadaniu 1. Jeśli uczeń wybrał w nim styl romański i gotyk i “kontynuuował błąd”, dopasowując do swej nieprawidłowej odpowiedzi zgodną z nią datę (wiek), błąd należy uznać za logiczny, choć udowadniający, że uczeń nie potrafi wykorzystać poprawnie posiadanej wiedzy faktograficznej. Potrafi wyrecytować cechy chrakterystycznej dla architektury romańskiej czy gotyckiej, ale nie odnosi zupełnie tej wiedzy do konkretnego obiektu ( wtym wypadku kamieniczek w Kazimeirzu)
Równie niepokojąca jest sytuacją, jeśli uczeń nie umie prawidłowo połączyć odpowiedzi z pierwszego i drugiego zadania. Wybranie odpowiedzi D (wiek XVIII) wskazywać może na mylenie stylu renesenasowego z oświeceniem.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl