Biologia

Wiązka zadań

Niewinny napój

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Zadanie

Marek uwielbia jedzenie typu fast-food, ku zgrozie swojej dziewczyny, która często wypomina mu, że taki tryb życia może doprowadzić go do otyłości, cukrzycy lub kłopotów z krążeniem. Aby go przekonać, posłużyła się przykładem: 1 łyżeczka cukru waży około 5 gramów – zatem półlitrowa butelka ulubionego napoju Marka zawiera aż 11 łyżeczek cukru, co jej zdaniem na pewno nie jest zdrowe. Marek mimo to uważa, że picie tego napoju jest zgodne z zaleceniami zdrowego żywienia.

Poniżej przedstawiono informacje z etykiety ulubionego napoju Marka.

Jedna porcja (250 ml) zawiera:

kcal cukry tłuszcz sód
105
5%*
27g
29%*
0 0

*wskazanego dziennego zapotrzebowania

Korzystając z podanych informacji oraz własnej wiedzy, określ, które argumenty Marka są prawdziwe.

  Argument Prawda czy Fałsz?
1. Cukier jest źródłem energii, więc jeśli jest spożywany w umiarkowanych ilościach, nie jest szkodliwy. `square` Prawda / `square` Fałsz
2. Ulubiony napój Marka nie może być tuczący, bo zupełnie nie zawiera tłuszczu. `square` Prawda / `square` Fałsz
3. Ulubiony napój Marka jest niskokaloryczny, a zatem wypicie nawet dwóch butelek jest zgodne ze wskazaniami żywieniowymi. `square` Prawda / `square` Fałsz

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 – Prawda

2 – Fałsz

3 – Fałsz

Wymaganie ogólne

4.1 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski.
5.1 Znajomość uwarunkowań zdrowia człowieka. Uczeń analizuje związek pomiędzy własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia (prawidłowa dieta, aktywność ruchowa, badania profilaktyczne).

Wymaganie szczegółowe

6.3.2. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. Układ pokarmowy i odżywianie się. Uczeń przedstawia źródła i wyjaśnia znaczenie składników pokarmowych (białka, tłuszcze, węglowodany, sole mineralne, woda) dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu.
6.3.7. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka. Układ pokarmowy i odżywianie się. Uczeń oblicza indeks masy ciała oraz przedstawia i analizuje konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania (otyłość lub niedowaga oraz ich następstwa).

Komentarz

Zadanie pozwala określić, czy uczeń rozumie znaczenie składników pokarmowych (w szczególności cukrów) w diecie człowieka. Treść osadzona jest w bliskim wielu uczniom kontekście popularnych napojów słodzonych, z którymi związanych jest wiele stereotypów. Udzielenie prawidłowej odpowiedzi wymaga poprawnej oceny trzech podanych przez Marka argumentów. Z dydaktycznego punktu widzenia istotne jest, że choć ogólny pogląd bohatera zadania na napoje słodzone nie jest słuszny, to nie wszystkie jego argumenty należy uznać za niepoprawne.

Argument 1 odnosi się do popularnego stereotypu, że cukier jest szkodliwy. Aby dokonać poprawnej oceny, uczeń musi mieć świadomość, że cukry są niezbędnym składnikiem diety, a zatem małe ilości cukru nie są szkodliwe. Co istotne, nawet uczeń, który nie ma takiej wiedzy, może dojść do właściwych wniosków, jeśli przeczyta uważnie etykietę mówiącą o dziennym zapotrzebowaniu. Jak się okazało w badaniu przeprowadzonym na 154 uczniach klas III gimnazjum, nie mieli oni większych problemów z prawidłową oceną tego argumentu. Aż 82% badanych udzieliło w punkcie 1 prawidłowej odpowiedzi.

Argument 2 celuje w inny popularny stereotyp, mówiący o tym, że tuczące są przede wszystkim tłuszcze. Również i tu niewielu uczniów dało się zwieść i aż 77% badanych wybrało prawidłową odpowiedź.

Najwięcej problemów mieli badani uczniowie z argumentem 3 (75% poprawnych odpowiedzi), co także stanowi przyzwoity wynik. W przeciwieństwie do pozostałych argumentów, ten jest nieco przewrotny i wymaga odrobinę więcej wiedzy. Nieuważny uczeń może obliczyć zawartość cukrów dostarczanych przez dwie butelki, mnożąc razy dwa wartość z etykiety (29% dziennego zapotrzebowania) i otrzymując w wyniku 58%, co jest dalekie od przekroczenia zalecanego dziennego spożycia. Na takiego ucznia zastawiona jest pułapka, ponieważ butelka zawiera 500 ml napoju, podczas gdy dane z etykiety podano dla 250 ml. Czyli cukry dostarczone przez dwie butelki stanowią aż 116% dziennego zapotrzebowania! Jest to dokładnie taka sama pułapka, jak ta, którą zastawiają na konsumentów producenci napojów. A nawet, jeśli uczeń uniknie pułapki i uzna, że przekroczenie zalecanej dziennej dawki o kilkanaście procent nie jest istotnym problemem, to nadal powinien wiedzieć, że dla prawidłowej diety konieczne jest również spożycie innych składników pokarmowych, których w praktyce nie da się przyjąć w oderwaniu od znacznej ilości cukrów bądź kalorii.

Całe zadanie rozwiązało poprawnie (tj. prawidłowo oceniło łącznie wszystkie trzy argumenty) jedynie 58% badanych. Co ciekawe, argumenty te tylko nieznacznie różnią się między sobą procentem poprawnych odpowiedzi. Można na tej podstawie wnioskować, że uczniowie posiadają pewną wiedzę na temat diety i składników pokarmowych, ale nie jest ona dostatecznie ugruntowana.

Zadanie, ze względu na opisaną wyżej pułapkę, nie nadaje się jako materiał na sprawdzian, lecz z drugiej strony warto tę pułapkę pokazać na lekcji, zwłaszcza że można się z nią nader często spotkać w życiu.

Słowa kluczowe

cukier | dieta | zdrowie człowieka

Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.