Wiązka zadań
Biotechnologiczna kanapka
Zadanie
Marcin, zainspirowany lekcją na temat biotechnologii tradycyjnej, postanowił przygotować sobie „biotechnologiczną kanapkę”, czyli kanapkę złożoną wyłącznie z produktów uzyskiwanych metodami biotechnologii tradycyjnej.
Oceń, które z poniższych produktów Marcin może wykorzystać w „biotechnologicznej kanapce”?
Produkt | Tak czy nie |
|
1. | Biały chleb | `square` Tak / `square` Nie |
2. | Jajko na twardo | `square` Tak / `square` Nie |
3. | Ogórek kiszony | `square` Tak / `square` Nie |
4. | Ser żółty | `square` Tak / `square` Nie |
5. | Szynka wędzona | `square` Tak / `square` Nie |
Poprawna odpowiedź
1 – Tak,
2 – Nie,
3 – Tak,
4 – Tak,
5 – Nie.
Wymaganie ogólne
Wymaganie szczegółowe
Komentarz
Zadanie pozwala sprawdzić, czy uczeń jest świadomy, które z popularnych produktów spożywczych są pozyskiwane w wyniku stosowania biotechnologii tradycyjnej. Pozwala to zweryfikować, czy uczeń faktycznie rozumie, w jakim zakresie tradycyjna biotechnologia była i jest nadal stosowana i czym ona właściwie jest. Zadanie wymaga od ucznia dość dobrej znajomości produktów spożywczych i metod ich produkcji.
Zadanie okazało się trudne – jedynie 28% spośród uczestniczących w badaniu uczniów klas I liceum ogólnokształcącego prawidłowo rozpoznało wszystkie produkty biotechnologii tradycyjnej.
Zdecydowanie najmniej problemów sprawił uczniom ogórek kiszony (86% poprawnych odpowiedzi), być może dlatego, że jest to jeden ze sztandarowych produktów biotechnologii tradycyjnej, zwykle podawany w podręcznikach i artykułach popularnonaukowych jako przykład praktycznego zastosowania fermentacji mlekowej.
Nieco słabiej wypadła klasyfikacja sera żółtego i białego chleba. Odpowiedź „tak” wybrało kolejno 68% i 66% badanych uczniów. Również i te produkty często podawane są jako przykłady wytworów biotechnologii tradycyjnej. Ser żółty, fachowo nazywany serem podpuszczkowym twardym, podawany jest jako przykład zastosowania enzymów, białe pieczywo – drożdży piekarniczych.
Dwa pozostałe produkty, czyli jajko na twardo i szynka wędzona, nie są produktami, w których wytwarzaniu biotechnologia miałaby zastosowanie. Podczas gdy większość (64%) badanych nie miała problemów z klasyfikacją jajka na twardo jako produktu niebiotechnologicznego, to w przypadku szynki wędzonej wynik był słabszy – prawidłowej odpowiedzi udzieliło 49% badanych. Jest to wynik zbliżony do wyniku losowego, co sugeruje, że uczniowie niewiele wiedzą na temat procesu produkcji szynki wędzonej. Można przypuszczać, że lepszy wynik w przypadku jajka na twardo wynika z faktu, że większość uczniów zapewne choć raz w życiu brała czynny udział w jego przygotowaniu.
Zadanie ogranicza się do sprawdzenia wiadomości i w mniejszym stopniu skupia się na umiejętnościach ucznia. Z tego względu najlepiej sprawdzi się podczas pracy na lekcji. Można je również wykorzystać jako element sprawdzianu, oczywiście przy założeniu, że wymienione w zadaniu produkty biotechnologiczne będą omówione na poprzedzających sprawdzian lekcjach.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl