Wiązka zadań
Zwierzę z „National Geographic”
Zadanie
Marek kupił w antykwariacie stary numer „National Geographic”. Zaciekawił go artykuł, którego część strony była naderwana:
„(...) Jego całe ciało, mięśnie, szkielet i zmysły są doskonale przystosowane do długotrwałego tropienia i skutecznego zabijania. Jest zwinny i szczupły. Znakomity węch pozwala mu wyczuć zdobycz z odległości kilku kilometrów i rozpoznać, w jakiej jest kondycji. Poluje stadnie. Gdy dopadnie ofiarę, rozszarpuje ostrymi jak sztylety kłami, a jego szczęki, zaopatrzone w niezwykle silne mięśnie, zaciskają się niczym imadła (...)”.
Źródło: Wojciech Mikołuszko, National Geographic, nr.10 2009, s.32-43.
(1) Opisany organizm należy do
`square` A. gadów,
`square` B. ptaków,
`square` C. ssaków,
(2) ponieważ
`square` A. ma znakomity węch, który pozwala mu z daleka wyczuć zdobycz.
`square` B. poluje stadnie i rozszarpuje ofiary za pomocą ostrych kłów.
`square` C. ma mięśnie, szkielet i narządy zmysłów.
Poprawna odpowiedź
1 – C
2 – B
Wymaganie ogólne
1.1 Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych. Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy.
3.2 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe.
3.3 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.
Wymaganie szczegółowe
3.9. Systematyka – zasady klasyfikacji, sposoby identyfikacji i przegląd różnorodności organizmów. Uczeń wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic, stawonogów (skorupiaków, owadów i pajęczaków), mięczaków, ryb, płazów, gadów, ptaków, ssaków oraz identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z wymienionych grup na podstawie obecności tych cech.
4.4. Ekologia. Uczeń przedstawia, na przykładzie poznanych wcześniej mięsożernych ssaków, adaptacje drapieżników do chwytania zdobyczy; podaje przykłady obronnych adaptacji ich ofiar.
Komentarz
Zadanie sprawdza umiejętność wyszukiwania informacji zawartych w tekście popularnonaukowym oraz ich interpretowania w oparciu o posiadaną wiedzę, w tym wypadku dotyczącą cechcharakterystycznych poszczególnych gromad kręgowców.
Przytoczony fragment artykułu opisuje wilka, uczeń nie musi jednak odgadywać, o jaki dokładnie gatunek chodzi, a jedynie określić, czy w tekście mowa jest o ptaku, ssaku czy o gadzie. Przedstawiony opis zdecydowanie odbiega swoją formą od znanych z podręczników charakterystyk poszczególnych gromad kręgowców, inny jest też dobór wymienionych cech. Aby prawidłowo rozwiązać całe zadanie, uczeń powinien nie tylko określić, że chodzi o ssaka, ale też wskazać w drugiej części zadania te spośród wymienionych w tekście cech, które odróżniają ssaki od pozostałych dwóch wymienionych gromad kręgowców.
Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na uczniach klas III gimnazjów, pierwsza część zadania nie sprawiła badanym szczególnych trudności – aż 87% z nich wybrało prawidłową odpowiedź C. Wyraźnie gorzej uczniowie poradzili sobie z częścią drugą. Właściwą odpowiedź B wskazało już tylko 59% badanych. Taki rozkład wyników sugeruje, że cytowany opis zwierzęcia w dość czytelny sposób sugerował, że chodzi o ssaka, jednak niemal połowa uczniów nie była w stanie określić, które konkretnie cechy wskazują to jednoznacznie.
Dystraktor A w drugiej części zadania należało odrzucić, ponieważ silnie rozwinięty węch pomaga w polowaniu nie tylko drapieżnym ssakom, ale też wielu gatunkom gadów. Mimo to wybrało go 22% badanych.
W prawidłowej odpowiedzi B znajdowała się wzmianka o rozszarpywaniu ofiary za pomocą kłów, która jednoznacznie wskazywała, że nie może chodzić o pozbawione zębów ptaki. Gady z koleimają zęby, jednak nie mają kłów, które są charakterystyczne jedynie dla ssaków. Jako kłybłędnie określa się niekiedy zęby jadowe węży, jednak i one nie służą do „rozszarpywania zdobyczy”. Informacja o polowaniu stadnym, którego zasadniczo nie spotyka się u gadów, stanowiła dodatkową wskazówkę.
Uczniowie zaznaczający odpowiedź C (a było ich 18%) wykazali się natomiast zupełnym brakiem zrozumienia omawianych zagadnień (bądź bardzo niską motywacją do rozwiązania zadania), ponieważ przedstawiciele każdej z wymienionych gromad mają mięśnie, szkielet i narządy zmysłów. Ich obecność nie może zatem wskazywać, że w tekście mowa jest o ssaku.
Całość zadania poprawnie rozwiązało 53% badanych, przy czym, jak wspomniano, głównym problemem dla uczniów okazało się dobranie odpowiedniego uzasadnienia dla wyboru dokonanego w pierwszej części zadania.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl