Wiązka zadań
Znokautowane myszy
W DNA myszy wyłączono gen kodujący jedno z białek zaangażowanych w proces słyszenia, wskutek czego potomstwo tej myszy było głuche. Głuche myszy poddano terapii genowej – z wykorzystaniem wirusa wprowadzono brakujący gen do komórek ucha myszy. Po jakimś czasie stwierdzono, że w komórkach słuchowych myszy gen jest aktywny i pojawiło się kodowane przez niego białko. Myszy odzyskały słuch.
Źródło: Restoration of hearing in the VGLUT3 knockout mouse using virally mediated gene therapy (2012) Neuron 75:283-293.
Zadanie 1
Na podstawie analizy tekstu zdecyduj, czy poniższe stwierdzenia są poprawne. Zaznacz Prawda lub Fałsz.
Stwierdzenia | Prawda czy fałsz? |
1. Zastosowany wirus posłużył jako nośnik brakującej sekwencji DNA. |
`square` P / `square` F |
2.Zastosowanie terapii genowej było możliwe dlatego, że znano przyczynę głuchoty. | `square` P / `square` F |
3.W doświadczeniu z terapią genową wykorzystano mysz genetycznie zmodyfikowaną. | `square` P / `square` F |
Poprawna odpowiedź
1 – Prawda, 2 – Prawda, 3 – Prawda
Wymaganie ogólne
1 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
2 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Wymaganie szczegółowe
1.2 Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń wyjaśnia, czym zajmuje się inżynieria genetyczna, oraz podaje przykłady jej zastosowania wyjaśnia, co to jest „organizm genetycznie zmodyfikowany (GMO)” i „produkt GMO”
1.8 Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń wyjaśnia istotę terapii genowej.
Komentarz
Zadanie dotyczy skomplikowanych procedur terapii genowej, której istotę, zgodnie z podstawą programową ,powinien umieć wyjaśnić uczeń. Istotą terapii genowej jest wyłączenie aktywności wadliwego (zmutowanego, „chorego” allelu) i wprowadzenie do genomu jego zdrowej, prawidłowo funkcjonującej kopii. Wprowadzenie prawidłowego allelu jest możliwe z zastosowaniem różnych dróg, między innymi poprzez zastosowanie wektora w postaci pozbawionego zjadliwości (a więc zmodyfikowanego genetycznie) wirusa. W tekście źródłowym uczeń znajduje informacje na ten temat w postaci zdania opisującego wprowadzenie brakującego genu do genomu myszy za pomocą wirusa. Zatem ocena stwierdzenia 1 wydaje się oczywista – wirus był nośnikiem brakującego genu. Stwierdzenie to jako prawdziwe poprawnie oceniło 88% uczniów II klas LO uczestniczących w badaniu próbnym.
Wymiana chorego genu na zdrowy było możliwe dzięki temu, że wiadomo było, że właśnie ten gen koduje jedno z białek odpowiedzialnych za proces słyszenia. Tak więc stwierdzenie 2 jest również prawdziwe, z czym zgodziło się 79% badanych uczniów. Ci, którzy uznali to stwierdzenie za fałszywe, zapewne uznali, że przyczyna głuchoty potomstwa myszy mogła być dużo bardziej złożona niż jeden uszkodzony, zmutowany gen w genomie myszy-matki.
Stwierdzenie 3 wymaga od ucznia rozumienia pojęcia „organizm modyfikowany genetycznie”. Mysz-matka została zmodyfikowana genetycznie po to, by uzyskać zmodyfikowane genetycznie, niesłyszące potomstwo. Zatem stwierdzenie 3 jest prawdziwe, z czym zgodziło się 66% badanych uczniów.
Całe zadanie rozwiązało poprawnie 43% badanych, przy czym dobrze zróżnicowało ono uczniów (uczniowie dobrze rozwiązujący cały test uzyskali znacznie wyższe wyniki w tym zadaniu niż uczniowie z wynikami słabymi w teście). Znaczne różnice między wartością wyniku z całego zadania, a wynikami w ocenie poszczególnych stwierdzeń być może wynikają z nietypowego rozkładu odpowiedzi, do którego uczniowie nie są przyzwyczajeni – 3 × Prawda – i zwykle starają się zaznaczyć choć jedną odpowiedź jako fałszywą.
Zadanie można wykorzystać zarówno na lekcji, jak i na sprawdzianie.
Zadanie 2
Metoda, którą wyłączono u myszy gen kodujący białko zaangażowane w proces słyszenia, nosi nazwę genetycznego nokautu. Pozwala ona zablokować dowolny gen o znanej sekwencji. Za jej opracowanie Mario Capecchi, Martin Evans i Oliver Smithies uzyskali w 2007 roku Nagrodę Nobla.
Jakie może być zastosowanie tej metody w biologii i medycynie?
Przykład badania | Czy genetyczny nokaut może mieć zastosowanie? |
1.Wykorzystanie modeli zwierzęcych do badań nad chorobami genetycznymi człowieka. | `square` Tak / `square` Nie |
2.Wyjaśnienie funkcji białka kodowanego przez określony gen w organizmie. | `square` Tak / `square` Nie |
3.Badanie wpływu różnych leków na aktywność białka kodowanego przez wyłączony gen. | `square` Tak / `square` Nie |
4.Rozwijanie i ulepszanie terapii genowych. | `square` Tak / `square` Nie |
Poprawna odpowiedź
1 – Tak, 2 – Tak, 3 – Nie, 4 - Tak
Wymaganie ogólne
2 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Wymaganie szczegółowe
1.2 Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń wyjaśnia, czym zajmuje się inżynieria genetyczna, oraz podaje przykłady jej zastosowania wyjaśnia, co to jest „organizm genetycznie zmodyfikowany (GMO)” i „produkt GMO”
1.8 Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń wyjaśnia istotę terapii genowej.
Komentarz
Zadanie dotyczy metody nokautu genetycznego, która nie jest opisana wprost wymaganiami podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych, ale jest opisana w treści zadania. Zatem poprawne rozwiązanie zadania wymaga od ucznia przeczytania treści ze zrozumieniem, oraz znajomości istoty terapii genowej i przeprowadzenia logicznego rozumowaniem.
Badanie 1 może być realizowane w oparciu o metodę nokautu genetycznego, bo wyłączając aktywność wybranego genu, wspólnego dla człowieka i zwierzęcia laboratoryjnego, można diagnozować genetyczne przyczyny określonych syndromów chorobowych. Badanie takie może być zatem pomocne w badaniu chorób człowieka o podłożu genetycznym. Prawidłowej odpowiedzi w tym punkcie udzieliło 79% uczniów II klas LO uczestniczących w badaniu próbnym.
Badanie 2, polegające na diagnozie wpływu białka kodowanego przez dany gen na funkcjonowanie organizmu, również może wykorzystywać nokaut genetyczny. Wyłączając aktywność wybranego genu, badacze mogą obserwować objawy wynikające z braku kodowanego przez niego białka. Z taką opinią zgodziło się 60% badanych uczniów.
Zastosowanie nokautu genetycznego powoduje, że wybrany gen staje się nieaktywny, a więc w komórkach nie jest syntezowane białko, które ten gen koduje. Niemożliwe zatem jest badanie wpływu leków na białko, którego nie ma w komórce/organizmie. Zatem do badania 3 nie można wykorzystać metody nokautu. Z taką opinią zgodziło się 60% badanych uczniów.
Właściwą ocenę możliwości zastosowania nokautu genetycznego w badaniach 2 i 3 wybrała stosunkowo niewielka grupa badanych uczniów. Przyczyna może tkwić w nieznajomości i nierozumieniu przez uczniów zależności gen-białko-cecha.
W badaniu 4, polegającym na rozwijaniu i ulepszaniu terapii genowych, z pewnością można wykorzystać nokaut genetyczny – jest to przykład wzięty z treści zadania. Trudno zatem się z taką opinią nie zgodzić - 86% badanych uczniów wybrało poprawną odpowiedź.
W sumie całe zadanie rozwiązało poprawnie 30% badanych.
Zadanie można wykorzystać na lekcji poświęconej terapii genowej, poświęcając więcej uwagi problemowi badania białka kodowanego przez znokautowany gen.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl