Biologia

Wiązka zadań

Wchłanianie żelaza

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Sprawdzian, Praca domowa

Zadanie przeznaczone jest do szkoły ponadgimnazjalnej na poziom rozszerzony.

Zadanie

Hepcydyna jest hormonem regulującym wchłanianie żelaza z układu pokarmowego. Jej działanie polega na blokowaniu funkcji białka ferroportyny, które transportuje żelazo z komórek nabłonka jelita (enterocytów) do krwi. Organizm ludzki nie potrafi skutecznie wydalać żelaza. Jego nadmiar wchłonięty do krwi, jest odkładany w różnych narządach (np. w wątrobie), co powoduje objawy chorobowe.

Lokalizacja ferroportyny w komórkach nabłonka jelita oraz droga transportu żelaza do krwi.

Żródło: Rysunek własny

Które z poniższych wniosków można wyciągnąć na podstawie powyższych informacji?

  Wniosek Można wyciągnąć?
1. Hepcydyna transportuje żelazo ze światła jelita do wnętrza enterocytu. `square` Tak / `square` Nie
2. Hepcydyna hamuje uwalnianie żelaza z wnętrza enterocytu do krwi. `square` Tak / `square` Nie
3. Niedobór hepcydyny będzie powodował odkładanie się żelaza w wątrobie. `square` Tak / `square` Nie

Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1. – Nie

2. – Tak

3. – Tak

Wymaganie ogólne

102.1 Pogłębienie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego. Uczeń objaśnia funkcjonowanie organizmu ludzkiego na różnych poziomach złożoności.
104 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odczytuje, selekcjonuje, porównuje i przetwarza informacje pozyskane z różnorodnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.
105.1 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń objaśnia i komentuje informacje.

Wymaganie szczegółowe

Komentarz

Główną umiejętnością sprawdzaną przez zadanie jest czytanie ze zrozumieniem choć istotna jest również umiejętności wnioskowania i analizy schematu. Uczeń musi przeanalizować informacje zawarte we wprowadzeniu, aby w dalszej kolejności ocenić, które z przedstawionych wniosków są uzasadnione.

We wstępie nie ma żadnej informacji mówiącej o tym, że sama hepcydyna transportuje żelazo.

Podana jest jedynie informacja, że jest ona regulatorem innego białka transportującego żelazo, czyli ferroportyny. Uczeń, udzielając w tym punkcie niepoprawnej odpowiedzi myli, zapewne na skutek nieuważnego odczytania tekstu, hepcydynę z ferroportyną.

W pierwszym zdaniu wprowadzenia podana jest informacja, że hepcydyna reguluje wchłanianie żelaza, w kolejnym, że hamuje aktywność ferroportyny, która jest właśnie transporterem działającym na granicy enterocyt-krew. Złożenie tych obu informacji pozwala na stwierdzenie, że wniosek 2 jest poprawny.

Ostatnie zdanie wprowadzenia mówi o tym, że nadmiar wchłoniętego żelaza może odkładać się w wątrobie. Jak już wspomniano, hepcydyna ogranicza proces wchłaniania. Można z tych informacji wyciągnąć wniosek, że niedobór hepcydyny będzie powodował nadmierne wchłanianie żelaza, co prowadzić będzie do jego odkładania w wątrobie. Wniosek 3 jest zatem w pełni uzasadniony.

Uczniowie popełniający błędy podczas rozwiązywania tego zadania najprawdopodobniej mają problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

Zadanie nadaje się zarówno na sprawdzian jak i na zadanie domowe. Może być zastosowane, aby uzmysłowić uczniom, jak ważne jest czytanie ze zrozumieniem


Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.