Wiązka zadań
Diploidalne i haploidalne jądro
Zadanie
Klonowanie zwierząt to metoda, której celem jest tworzenie nowych organizmów, będących „identycznymi” kopiami organizmów już istniejących. Na poniższym schemacie przedstawiono dwie drogi rozmnażania organizmu ssaka – droga występująca w naturze oraz stosowana w laboratoriach droga klonowania:
Źródło: materiały własne autora
(1) Jądro komórkowe wprowadzane do komórki (oznaczone szarym kolorem) w metodzie klonowania jest:
`square` A. haploidalne
`square` B. diploidalne
`square` C. poliploidalne
(2) i może pochodzić z:
`square` A. komórki nabłonkowej.
`square` B. komórki jajowej.
`square` C. plemnika.
Poprawna odpowiedź
1 – B, 2 – A.
Wymaganie ogólne
1 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
2 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Wymaganie szczegółowe
1.5 Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń opisuje klonowanie ssaków
Komentarz
Zadanie łączy w sobie wymagania szczegółowe z biologii z etapu szkoły gimnazjalnej i jego kontynuacji w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej w zakresie podstawowym. Żeby bowiem rozwiązać poprawnie to zadanie, uczeń powinien znać (w uproszczonej wersji) procedurę klonowania ssaków oraz rozumieć pojęcia haploidalny i diploidalny. Powinien także wiedzieć, że gamety to komórki haploidalne (z pojedynczym zestawem chromosomów i genów), a komórki ciała (np. komórki nabłonka czy wątroby) to komórki diploidalne (z podwójnym zestawem chromosomów i genów).
Wykorzystując tę wiedzę, uczeń powinien wnioskować, że jadro wprowadzane do odjądrzonej komórki jajowej powinno być diploidalne (z kompletnym zestawem genów), bo inaczej nie rozwinie się z niego organizm ssaka. Tak zdecydowało 51% badanych uczniów. Natomiast aż 41% badanych uznało, że jądro to było haploidalne.
Jeszcze słabsze wyniki uzyskali badani uczniowie w drugiej części zadania – jedynie 17% wybrało prawidłową odpowiedź A, natomiast nieprawidłowe odpowiedzi B i C wybrało odpowiednio 48% i 33% badanych. Całość zadania prawidłowo rozwiązało jedynie 12% uczniów.
Wnioski nie są optymistyczne – wydaje się, że badani uczniowie nie zintegrowali wiedzy uzyskanej w gimnazjum z nowymi zagadnieniami, omawianymi w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej. Niewykluczone, że wynika to również z niesięgania przez nauczycieli w trakcie lekcji do wiadomości i umiejętności z niższego etapu edukacyjnego.
Zadanie można wykorzystać na lekcji o klonowaniu organizmów, po to właśnie, by uczniowie przypomnieli sobie, jaka jest różnica między komórką haploidalną a diploidalną, i wykorzystali tę wiedzę do zrozumienia istoty klonowania.
Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.
"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl