Biologia

Wiązka zadań

Diploidalne i haploidalne jądro

Drukuj

Sugerowane przeznaczenie Praca na lekcji

Zadanie

Klonowanie zwierząt to metoda, której celem jest tworzenie nowych organizmów, będących „identycznymi” kopiami organizmów już istniejących. Na poniższym schemacie przedstawiono dwie drogi rozmnażania organizmu ssaka – droga występująca w naturze oraz stosowana w laboratoriach droga klonowania: 

Źródło: materiały własne autora

(1) Jądro komórkowe wprowadzane do komórki (oznaczone szarym kolorem) w metodzie klonowania jest:

`square` A. haploidalne

`square` B. diploidalne

`square` C. poliploidalne

 

(2) i może pochodzić z:

`square` A. komórki nabłonkowej.

`square` B. komórki jajowej.

`square` C. plemnika.

 



Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania

Poprawna odpowiedź

1 – B, 2 – A.

Wymaganie ogólne

1 Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
2 Rozumowanie i argumentacja. Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.

Wymaganie szczegółowe

1.5 Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń opisuje klonowanie ssaków

Komentarz

Zadanie łączy w sobie wymagania szczegółowe z biologii z etapu szkoły gimnazjalnej i jego kontynuacji w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej w zakresie podstawowym. Żeby bowiem rozwiązać poprawnie to zadanie, uczeń powinien znać (w uproszczonej wersji) procedurę  klonowania ssaków oraz rozumieć pojęcia haploidalny i diploidalny. Powinien także wiedzieć, że gamety to komórki haploidalne (z pojedynczym zestawem chromosomów i genów), a komórki ciała (np. komórki nabłonka czy wątroby) to komórki diploidalne (z podwójnym zestawem chromosomów i genów).

Wykorzystując tę wiedzę, uczeń powinien wnioskować, że jadro wprowadzane do odjądrzonej  komórki jajowej powinno być diploidalne (z kompletnym zestawem genów), bo inaczej nie rozwinie się z niego organizm ssaka.  Tak zdecydowało 51%  badanych uczniów. Natomiast aż 41% badanych uznało, że jądro to było haploidalne.

Jeszcze słabsze wyniki uzyskali badani uczniowie w drugiej części zadania – jedynie 17% wybrało prawidłową odpowiedź A, natomiast nieprawidłowe odpowiedzi B i C wybrało odpowiednio 48%  i 33% badanych. Całość zadania prawidłowo rozwiązało jedynie 12% uczniów.

Wnioski nie są optymistyczne – wydaje się, że badani uczniowie nie zintegrowali wiedzy uzyskanej w gimnazjum z nowymi zagadnieniami, omawianymi w I klasie szkoły ponadgimnazjalnej. Niewykluczone, że wynika to również z niesięgania przez nauczycieli w trakcie lekcji do wiadomości i umiejętności z niższego etapu edukacyjnego.

Zadanie można wykorzystać na lekcji o klonowaniu organizmów, po to właśnie, by uczniowie przypomnieli sobie, jaka jest różnica między komórką haploidalną a diploidalną, i wykorzystali tę wiedzę  do zrozumienia istoty klonowania.

Słowa kluczowe

klonowanie

Utwór jest chroniony prawem autorskim. Zasady i warunki korzystania z niego określa Regulamin Serwisu Bazy Dobrych Praktyk.

"Masz uwagi do treści? Uważasz, że zawiera błąd? Napisz na bnd@ibe.edu.pl

* Chcesz otrzymywać informacje o nowych zadaniach?

Zaprenumeruj newsletter na pierwszej stronie "Entuzjaści Edukacji"

* Słowa kluczowe

aberracje chromosomowe   adaptacja zwierząt   AIDS   albinizm   Alfred R. Wallace   alkohol   allel   allel dominujący   allel recesywny   aminokwasy   analiza   analiza tekstu   analiza wykresów   analiza wyników   anatomia liścia   anemia sierpowata   anoreksja   antagonizm działania   antybiotyki   argumentacja   
.